RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tjener på SAS-krisen

Sist oppdatert:
- Vi hjelper vår konkurrent som ikke har det så godt.
Av Maria Sivertsen

Det sier salgssjef i lavprisselskapet Sterling, Michael T. Hansen, til NA24.

«Lillebror» Sterling stiller opp for «storebror» når SAS setter 27 Dash-fly på bakken for godt.

Sterling låner ut sine fly med tilhørende mannskap og flyr med SAS' konsept, men under Sterlings navn.

I tillegg gir Sterling SAS en håndsrekning ved å stille sine egne seter til rådighet, der selskapene flyr like ruter, mener salgssjefen.

- SAS har takket ja til tilbudet, sier Hansen.

- For å tjene penger

Hva SAS har måtte betale for den uventet hjelpen, kan han ikke si konkret.

- Det er bare å gå inn på våre sider og se hva en flybillett koster på disse rutene. Det er prisen de må betale, sier han.

- Så dere skor dere på SAS-krisen?

- I det store og hele vil vi tjene penger på det ja, men vi ønsker ikke å tjene penger direkte på denne krisen. Krisen rammer jo hele næringen, og vi ønsker først og fremst å hjelpe vår konkurrent som ikke har det så godt, sier han.

Mindre tap enn fryktet

SAS antyder at deres Dash-stopp vil koste opp mot 336 millioner norske kroner de neste to månedene, eller rundt 5,25 millioner kroner om dagen. Det er likevel langt mindre enn analytikere fryktet.

- SAS har tidligere opplyst et tap på 10-15 millioner svenske kroner om dagen, så det kunne ha kostet opp mot en milliard svenske kroner. Men SAS anslår nå et tap på mellom 300 og 400 millioner svenske kroner. Det er vesentlig lavere enn hva man kunne ha fryktet, sier den danske Sydbanks SAS-ekspert Jacob Pedersen til nyhetsbyrået Ritzau.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere