RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

To kulturer i en logo

Sist oppdatert:
I dag presenteres den nye grafiske profilen til den nye norske storbanken, DnB NOR. I motsetning til Hydro bruker DnB NOR et norsk byrå.

I dag lanseres den første av to omfattende profilendringer i Norge, DnB NORs logo. Det er Scandinavian Design Group som står bak den omfattende designjobben. Den andre, Hydros nye logo, lanseres i neste uke.

– Det har vært en faglig spennende og utfordrende jobb som forutsetter kompetanse innenfor strategisk design og foretningsforståelse. Vi har søkt et visuelt uttrykk hvor man ivaretar det beste fra to kulturer og samler det i en merkevare. Det har vært mange hensyn å ta, men dette er fusjonen godt fortalt, sier Jens Bonesmo, administrerende direktør i SDG.

Den nye logoen bygger på grunntanken om relasjon og partnerskap og skal reflektere en trygg og moderne leverandør av finansielle tjenester.

I en melding skriver SDG at det nye visuelle uttrykket tar med seg elementer fra de gamle merkene, som skrift og farge, samtidig som det tydelig signaliserer et nytt og fremtidsrettet fellesskap.

- Den grafiske profilens viktigste oppgave er å bygge avsenderidentitet og logoen er derfor et naturlig utgangspunkt for resten av konsern-profilen som i stor grad bruker rødt og blått som avsenderfarger, sier Siri Selnæs som har vært ansvarlig designer i SDG.

Gjennom idé og de ulike grafiske løsningene er profilen distinkt, tydelig og lett å kjenne igjen.

DnB NOR skal posisjonere seg som en viktig partner, og med ydmykhet og god lagånd skal konsernet bidra til verdiskaping både for kunder og eiere. Den nye visuelle profilen skal bidra til at konsernet får et sterkt etterlatt inntrykk i markedet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere