RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: REUTERS/STRINGER/SCANPIX

To omkomne funnet i cruiseskip i Italia

Sist oppdatert:
Totalt fem personer hittil funnet døde etter ulykken

To lik er funnet på det forliste cruiseskipet Costa Concordia, ifølge kystvakten. Dermed er totalt fem personer hittil funnet døde etter ulykken.

Kystvakten opplyste søndag ettermiddag at ytterligere to personer er funnet omkommet. Tidligere var det funnet tre omkomne etter at skipet gikk på grunn ved øya Giglio med over 4.200 mennesker om bord fredag kveld.

Flere er fortsatt savnet, og søket etter overlevende pågår for fullt.

Farlig og vanskelig redningsarbeid
Redningsmannskapene har en vanskelig oppgave når de forsøker å finne overlevende og omkomne inne i det havarerte cruiseskipet Costa Concordia.

Skipet ligger på 30 meters dyp og har krenget nærmere 80 grader slik at det nesten ligger på siden. Men skipet ligger ikke stabilt, og ifølge eksperter er det fare for at skipet kan skli ut på dypere vann.

Redningsmannskapene sier arbeidet i det halvt nedsunkne skipet er svært farlig fordi dekkene står i nesten 90 graders vinkel.

Forundret
Eksperter er forundret over cruiseskipet Costa Concordias forlis. Sjøfartsdirektør Per Nordström ved den svenske Transportstyrelsen sier det er underlig at havariet i det hele tatt kunne skje.

– Det er veldig merkelig. Man har faktisk gode navigasjonssystemer i dag. Det virker som den menneskelig faktoren er med, sier han til nyhetsbyrået TT.

Han er også overrasket over de store konsekvensene.

– Denne typen fartøy skal tåle visse skader mot skroget uten å velte, sier han.

Også direktør Ove Eriksson ved det svenske Sjöfartsverkets forretningsavdeling er overrasket.

– Etter de ulykkene som har skjedd de siste årene med passasjerferjer, har reglene blitt skjerpet utrolig mye for å sikre at man har flyteevne også etter at skipet er blitt skadd, sier han.

En firedel
Sjefen for det lokale brannvesenet og leder av redningsarbeidet, Cosimo Pulito, sa søndag ettermiddag at hans folk bare har gjennomsøkt en firedel av skipet til nå. Det omfatter mesteparten av det som ligger over vann og noen deler av det som ligger under.

Over 20 militære dykkere deltar i letearbeidet om bord i det 290 meter lange skipet, som ble bygget i Italia i 2005.

– Det er usannsynlig at det er noen luftlommer (under vann). Dykkerne våre har undersøkt hele utsiden av skipet, og de tror ikke det er noen, sa Pulito.

– Vi har begynt å undersøke de delene der det er mest sannsynlig å finne noen i live. Vi har ikke vært i maskinrommet til nå. Vi fortsetter til vi har vært igjennom hele skipet, tilføyde han.

Lete etter vei
Leder for havarikommandoen i den tyske havnebyen Cuxhaven mot Nordsjøen, Hans-Weerner Monsees, sier redningsarbeidet både er vanskelig og farlig.

– Redningsmannskapene kommer fra land og må lære seg forholdene om bord. Det er vanskelig i seg selv, for skipet er i utgangspunktet som en liten by, men betydelig vanskeligere fordi skipet ligger på siden i 80 graders vinkel, sier han til nyhetsbyrået DPA.

Han minner videre om at flere vannsikre skott lukkes automatisk ved en ulykke for å hindre at vannet trenger videre. Det gjelder blant annet maskinrommet. Fordi skipet ikke ligger stabilt, kan oppløsning av luftbobler skape rystelser og bevege skipet. Gjenstander kan løsne og treffe dykkerne, som også risikerer å bli innesperret om nye skott lukkes. (©NTB)

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere