RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tonnasjeoppbygging i Gulfen

Sist oppdatert:
Aktiviteten i VLCC-markedet har stoppet opp de siste dagene og dette gjør at tilgjengelig tonnasje i Den Arabiske Gulf nå er på vei opp igjen
Det er feiringen av det kinesiske nyttåret denne uken som har ført til stillstand i VLCC-markedet i Midtøsten. Dette har gitt mindre tilbakefall i ratene, men de er fortsatt litt høyere enn for en uke siden ifølge Fearnleys ukentlige markedsrapport.

Det sluttes nå på worldscale 147,5 fra Gulfen til Japan, opp 7,5 poeng for uken, men ned fra toppen på ws 160 i løpet av uken. Vestover fra Gulfen er ratene mer eller mindre uendret på ws 120.

Ifølge Fearnleys har antallet ledig VLCC'er ventet i Gulfen de neste 30 dagene økte fra 25 for en uke siden til 38 nå.

Det skal fortsatt være et antall udekkede forespørsler for første del av mars, og dette gir ifølge Fearnleys rederne fortsatt et håp om at utviklingen skal snu opp igjen.

I Suezmax-markedet har ratene vært under press den siste uken, og har falt 25 poeng til ws 172,5 fra Vest-Afrika til USA. I Middelhavet er ratene foreløpig uendret på ws 215, men det er press i markedet på grunn av et svakt aframax-markedet i området.

Fakta:

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere