RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
FORUNDRET: Tor Egil Sebulonsen mener kampen mellom Senja Ølbryggeri og mexikanske Cervezas Cuauhtémoc Mocezuma er som David mot Goliat.
FORUNDRET: Tor Egil Sebulonsen mener kampen mellom Senja Ølbryggeri og mexikanske Cervezas Cuauhtémoc Mocezuma er som David mot Goliat. Foto: Foto: Privat/Senja Ølbryggeri (Nordlys)

Tor Egil trodde ikke sine egne øyne da han fikk brevet fra ølgiganten

Hevder disse to merkevarene er altfor like.

- Første gang jeg hørte det, så flirte jeg, sier daglig leder Tor Egil Sebulonsen til Nordlys.

Det var Folkebladet som først fortalte om den oppsiktsvekkende navnekrigen et lite bryggeri fra Senja i Troms har havnet i.

Lokalt Senja-øl
Etter å ha drevet mikrobryggeri i åtte år, gikk Sebulonsen og to venner sammen og stiftet Senja Ølbryggeri AS i 2013.

Fra et nytt lokale på Gibostad på Senja planlegger de å lage øl til salg for lokalbefolkningen og turister. Blant annet lager-pilsen SØL, som står for Senjas øl. Etiketten skal være preget av et stort kart av Senja, Nordlys.

- Det er først og fremst en kompisbedrift som vi prøver å få et levebrød av for kanskje en mann, og det er jo meg som er daglig leder.

- I den forbindelse, som normalt er, så har vi registrert firmanavnet og produktnavnet på lagerpilsen, forteller Sebulonsen.

Det var ikke før ett år senere, da søknaden hadde blitt annonsert i Patentstyrets kunngjøringblad Norsk varemerketidende, at innsigelsen dukket opp fra Cervezas Cuauhtémoc Mocezuma.

- Åpenbart urimelig utnyttelse
Den mexikanske ølgiganten fører blant annet det verdenskjente ølet Sol. Og hevder at Sol og Søl til forveksling er meget likt. Derfor krever de såkalt utvidet vern for merkevaren, og at Senja-bryggeriet forbys å bruke navnet SØL.

- Det er åpenbart at det foreligger en urimelig utnyttelse av vår klients velkjente merke, ettersom bruken av det søkte merket gir en assosiasjon til det velkjente merket. Likheten fører til at den berørte kundekretsen forbinder merkene med hverandre, eller skaper en sammenheng mellom dem. Bruken av SØL for øl vil også medføre skade på vår klients velkjente varemerkes særpreg og anseelse, skriver advokat Anne Wildeng i advokatfirmaet Bryn Aarflot på vegne av den mexikanske ølgiganten.

Lik?
I svarbrevet til Patentstyret påpeker Senja Ølbryggeri at de to ølene skiller seg både i flaskesort og etikett.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere