RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Det er tydelig at innlegget har engasjert andre. Innlegget, som ble skrevet fredag 18. juli, har i skrivende stund blitt likt over 6000 ganger og delt mer enn 8 000 ganger på Facebook.(Foto: Arild Hansen/Privat)
Det er tydelig at innlegget har engasjert andre. Innlegget, som ble skrevet fredag 18. juli, har i skrivende stund blitt likt over 6000 ganger og delt mer enn 8 000 ganger på Facebook.(Foto: Arild Hansen/Privat)

Torills historie fra akutten setter sinnene i kok

Sist oppdatert:
På Facebook fortalte Torill Erdal om det hun selv beskriver som en forferdelig opplevelse ved akutten i Skien. Nå sprer innlegget seg i rekordfart.

(TA.NO): Hun forteller til TA at hun etter dette, har mottatt mange positive tilbakemeldinger.

- Det er overveldende hvor mye respons det har fått. De som har kontaktet meg i ettertid, forteller meg at de setter pris på at noen setter lys på dette, og mange av dem har selv opplevd lignende situasjoner, sier Erdal til Telemarksavisa.

Innlegget, som ble skrevet fredag 18. juli, har i skrivende stund blitt likt over 6000 ganger og delt mer enn 8 000 ganger på Facebook.

Det er tydelig at innlegget har engasjert andre.

Les hele Facebook-innlegget i bunn av artikkelen.

Innlegget ble skrevet av Erdal etter at hun og hennes sønn hadde besøkt legevakten i Skien.

Da de observerte en mann, som hun beskriver å være i 80-årene, bli rullet ut av sykehuset og inn i en drosje.

"Den gamle mannen sitter i stripete pyjamas, tydelig preget av sykdom. Mannen klarer ikke holde bena sine oppe fra gulvet da drosjesjåføren triller ham i rullestolen som ikke har støtte til bena. Da blir sjåføren illsint, og begynner å skrike høyt hva han syns om at legevakten har benyttet seg av denne ordningen og ikke sendt ham med sykebil. Sjåføren prøver deretter å presse mannen til å løfte benet, noe som resulterer i at benet vrenger seg under rullestolen"

Videre skriver hun at hun var engstelig for at mannen skulle brekke bena, brøt inn og spurte om hun kunne holde bena oppe for ham.

Hun skriver også at hun ikke kan forstå hvordan legevakten i Skien kan sende hjem en pasient på denne måten.

"Burde de ikke ta ansvaret for denne mannen?"

Undres hvordan mannen har det

Hun viser i tillegg bekymring for hvordan reisen pasienten hadde hjemover og hva som skjedde i ettertid.

"Jeg undres hvordan den gamle mannen har det i natt og om behandlingen han fikk i dag gjør at den gamle mannen ligger et sted og gråter av smerte, ensomhet og uverdig behandling?"

"En ting er jeg sikker på, er at ingen ønsker slik dårlig og uverdig behandling som denne pasienten opplevde. Jeg skulle ønske dette var et engangstilfelle, men frykter at dette skjer oftere enn man hører".

Tar det svært alvorlig

Sykehuset Telemark er kjent med Facebook-innlegget, og fungerende direktør og klinikksjef, Per Urdahl, forteller til TA at de tar meldingen svært alvorlig, men at det ikke stemmer at det gjaldt legevakten.

- Pasienten var behandlet i vårt akuttmottak, og ikke på legevakten slik hun beskriver i hendelsen på Facebook. Dette er vårt ansvarsområde. Pasienten var behandlet på skadepoliklinikken i Skien, og avtalen om hjemsendelse var gjort med hjemmetjenesten i hans hjemkommune. Det var altså folk fra hjemmetjenesten som tok i mot mannen da han kom hjem.

Videre forklarer Urdahl at han har vært i kontakt med han som har ansvaret for deres kjørekontor. Det er de som tar seg av alle avtaler med drosjene.

- Han er selvfølgelig forferdelig lei seg overfor det som er beskrevet, og sier at dette vil få konsekvenser for drosjesjåføren dette gjelder.

Beklagelig

- Det er beklagelig, og skal selvfølgelig ikke forekomme, sier Urdahl.

Han sier videre at han forventer ikke annet enn at drosjesjåførene skal oppføre seg, være høflige, imøtekommende og serviceinnstilte overfor de pasientene de har gjort avtale om å hjelpe til og fra avlastningssted.

- Jeg har ingen grunn til å betvile at opplevelsen hun har hatt, ikke stemmer. Det er sterkt beklagelig at en drosjesjåfør har oppført seg på den måten overfor en pasient.

Sykehuset Telemark vil følge opp saken, og mener sosiale medier er en grei måte å få tilbakemeldinger på.

- Etter at vi fikk ny kommunikasjonssjef, har vi vært åpne for innspill via Facebook. Dette gjør vi for å være tilgjengelig også på sosiale medier, slik at vi kan ta tak i de sakene som sprer seg. Er det saker vi åpenbart bør ta tak, er dette en grei måte å få tilbakemelding på. Det kan sammenlignes med en avviksmelding, syns jeg, sier Urdahl.

"Uverdig behandling i gangen ved Skien legevakt i dag". 18.juli 2015.Jeg har ikke behov for å kritisere,men behov...

Posted by Torill Erdal on Saturday, July 18, 2015

Les flere saker fra Telemarksavisa her

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere