RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Trådløs trikkebillett

Oslo Sporveier tar steget inn i den digitale verden, og til høsten kan du betale trikketuren med et kontaktløst smartkort.

Det melder Digi.no.

Smartkortet er basert på såkalt rfid-teknologi, som betyr at billetten din sender ut radiosignaler til et mottaker, og det registreres at du har betalt for turen.

Bort med papir
Kortet kan avløse alt fra klippekort, månedskort eller billettautomater, og papirbillettene kan bli helt borte.

Oslo Sporveier er blant de første kollektivselskapene i verden som tar i bruk teknologien, og de har inverstert rundt 200 millioner i det nye betalingssystemet.

Dette er RFID:
Rfid står for Radio Frequency IDentification.

Det er en teknologi for trådløs overføring av små datamengder over korte avstander.

Dataene blir overført via spesielle brikker og sendere/mottakere.

En rfid-brikke kan med dagens teknologi lagre data som tilsvarer et tall med 60 sifre, og det finnes mange bruksområder.

Alle stasjonene vil bli utstyrt med nye salgsautomater og validatorer som godkjenner kortet, og det skal bli mye vanskeligere å snike med det nye systemet.

Du skal fortsatt kunne betale billetten med penger på bussen eller trikken, med prisen blir da mye høyere.

Mange bruksområder
De nye kortene koster 50 kroner og varer i fire år. du laster inn enten et månedsbeløp eller et bestemt sum, og blir varslet når det er lite penger igjen på kortet.

Det er ikke bare buss og trikk som kan dra nytte av teknologien.

Flere utenlandske kjøpesentre har testet bruk av rfid-brikkene, og målet er at du bare skal kunne går rett ut av butikken med varene uten å måtte stå i kø i en kasse.

Hver vare er utstyrt med en rfid-brikke, og sensorer registrerer hvilke varer du har kjøpt og trekker beløpet fra kontoen din.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere