RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Bastø II ble skadet etter å kollidert med kaia i Horten tirsdag formiddag.
Bastø II ble skadet etter å kollidert med kaia i Horten tirsdag formiddag. Foto: Øystein Hjørnevik / Gjengangeren (SCANPIX)

Tre timers ventetid på ferga

Sist oppdatert:
Fergen Bastø II kolliderte ved kaikanten i Horten og skaper enda mer køkaos for trafikantene.

Tirsdag morgen krasjet fergen Bastø II inn i kaia ved Horten. De tre andre fergene går nå kontinuerlig på grunn av mye trafikk. Fergen går mellom Horten og Moss og har den siste uken opplevd økt trafikk siden Oslofjordtunnelen er stengt.

Fergen hadde for høy fart da den kolliderte med kaia, meldte NRK.

Lange køer
- Køene øker på begge sider av fjorden på grunn av fergen som er ute av drift. Det blir i verste fall kø i hele dag. Vi regner med at det vil gi seg fra 21.00 og utover. Beregnet ventetid er en til to timer. Dette kommer jo på maks uheldig tid, sier Brein til Nettavisen.

Ifølge Statens vegvesen kan ventetiden bli enda lenger.

- Nå er det opptil tre timers venting på ferga mellom Horten og Moss, opplyser vaktoperatør Ole Fredrik Haugen hos Statens vegvesen til Nettavisen.

En trailer skal ifølge NRK også ha satt seg fast på en av fergene, noe som førte til ytterligere kaos.

- En redningsbil har kommet seg om bord for å hjelpe traileren, forteller et vitne på kaia til NRK.no.

Erstatingsferge
- Vi jobber med å få en erstatningsferje, for Bastø II vil være ute av drift en ukes tid, sier Brein.

Morgenrushet har også gitt lange køer på veiene inn mot hovedstaden. Dette kaoset skyldes delvis at Oslo Sentralstasjon har stengt for trafikk bortsett fra på Østfoldbanen.

Les også: Fortviler etter køkaos.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere