RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: PADLING - www.kajaknet.com

Tren på ruller!

Sist oppdatert:
Det er alltid lurt å trene på uvante situasjoner. Et godt tips er å øve seg på ruller inne i basseng.

Etter en vinter med innetrening har mange snust på rulla. Det søkes iherdig etter det forløsende som gir en sikker rulle. Det følgende er et lite innspill på dette. Punktene som er nevnt er godt prøvd ut og har gitt mange padlere en aha-opplevelse på de små detaljene som kan være avgjørende.

Mye tid og krefter brukes til å debattere om man bør legge seg på bakdekket eller sitte oppreist i kajakken når du ruller. Gitt at du benytter vanlig sveiperulle eller C-til-C. (Det finnes selvsagt også andre, mye vanskeligere ruller som krever andre teknikker, men de er ikke tema her).

Kontroll
All padling i kajakk foregår i en oppreist sittestilling. Den eneste grunnen til å lene seg bakover når du ruller er for å få ned tyngdepunktet, og dette er kun nødvendig dersom du har dårlig kontroll på hofta og/eller åra.

Går du rundt er det en god grunn til det, og å ligge hjelpeløs å daske på bakdekket er ikke gunstig når bølgene skvalper rundt deg. Sitter du oppreist har du bedre balanse når du kommer opp, og du er klar til å møte nye utfordringer.

Trening
For å få inn følelsen kan du sette åra på bassengkanten som bildet illustrerer og lene deg mot kanten. Hodet skal først ned og så følger kajakken. Når du skal opp igjen skal kajakken først og hodet sist. Legg merke til hvordan armene er plassert. Åra skal 90 grader på kajakken. Er du over 90 grader går effekten av taket drastisk ned, dette bare øker ettersom du øker vinkelen.

Mange potensielle rullere kommer ikke opp ene og alene fordi denne vinkelen er altfor stor.

Vær presis
Når du legger åra på kanten av bassenget vil du finne det vanskelig å holde den der. Det er halve poenget. For å ikke falle av må du være presis, noe som er viktig for å tilegne seg sikker rulle. Husk på å ha ei åre som tåler at du lener deg på den når du gjør denne øvelsen.

Lærer du deg rulla på denne måten kan du heller lene deg litt bakover når du virkelig trenger å komme opp. Det viktigste er tross alt å komme opp, men de færreste klarer å sette seg opp på kommando, mens de aller fleste klarer å lene seg bakover.

God øvelse
Et gyllent treningsprinsipp for teknikktrening sier også at teknikken må automatiseres der den skal brukes. Det vil si at skal du padle på havet må du trene på havet. Selvsagt er bassenget en fin start, men mange får seg en overraskelse ute der vi faktisk er.

Selv om det benyttes elvekajakker på bildene, er dette en meget god øvelse også for havpadlere, polopadlere og andre som ruller. Lykke til mot en trygg sesong!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere