RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Crestock

Treningen som passer for DEG

Sist oppdatert:
Ingen unnskyldninger, her er noe for enhver!

(SIDE2): Har du ennå ikke kommet i gang med treningen? Fortvil ikke. Vi har testet mange ulike treningsformer slik at du enkelt kan finne det som passer best for deg!

Siste nytt fra Side2, besøk forsiden her!

Side2 har testet
I løpet av høsten har Side2 svettet, sparket, sirkeltrent, slidet, meditert, trent styrke, utholdenhet, yoga og mye, mye mer. Alt for at du lettere skal finne en treningsform som virker effektiv, gøy og møter dine behov.

Hardt og brutalt eller rolig og balanserende?
Noen liker å kjøres hardt, med tunge styrkeøvelser eller langvarig kondisjon, andre liker østeninspirert aktivitet som yoga og meditasjon. Her finner du det meste.

Har du noen ønsker til annen trening Side2 skal teste? Send oss en mail her!

---------------------------------------------------
FOR DEG SOM VIL SVETTE OG FORBRENNE FETT
---------------------------------------------------

HVA: «IndoorWalking»
Ny treningsform med instruktør, og skal tilby mer enn den tradisjonelle kondisjonstreningen. Fengende musikk, en motiverende instruktør og egeninnsats gjorde dette til en morsom og effektiv time som fristet til gjentakelse. Man kjenner at hele kroppen settes i gang og særlig bein og rumpe får kjørt seg underveis.

Les mer om treningsformen her: - 200 kalorier på ett kvarter

HVA: Bikram yoga
Bikram yoga er intenst. Det er 90 minutter i 40 grader, og du dryppsvetter allerede før du er ferdig med den første pusteøvelsen. Yogaen utfordrer deg både fysisk, følelsesmessig og mentalt. Hver øvelse blir gjort to ganger etter hverandre. Den første varmer deg opp mens du i neste runde går dypere inn i posituren. Rekkefølgen på øvelsene er nøye utformet, slik at hver positur bygger opp og forbereder deg til den neste.

Les mer om treningsformen her: Trening i 40 varmegrader

---------------------------------------------------
FOR DEG SOM SITTER MYE FORAN PC-EN
---------------------------------------------------
For å bukte på stive skuldre og timer foran skjermen dro vi for å teste Viryayoga på Pilates Room i Oslo. Dette er en dynamisk yogaform med fokus på det biomekaniske. Biomekanikk handler om kroppens bevegelser, og denne typen yoga går i dybden på nettopp dette. Treningsformen har tre nivåer, fra enkelt til avansert, og treningstimen har små filosofiske tema utvalgt av instruktøren.

Les mer om treningsformen her: Sitter du mye foran PC-en?

---------------------------------------------------
FOR DEG SOM VIL TRENE KJERNEMUSKLENE
---------------------------------------------------

HVA: «Corebar»
Den 60 minutter lange timen er delt i to: først hopper, spretter, løfter og bokser vi i høyt tempo i en halvtime, før vi roer ned og trener styrke. Hele tiden med corebar og kjernemuskulaturen i fokus. Corebar-trening er full pakke, både kondisjon, styrke og balansetrening for hele kroppen, men med spesielt fokus på kjernemuskulaturen. Kondisjon, styrke og balanse, hvor det unike er at vi inkluderer og fokuserer på kjernemuskulaturen i samtlige øvelser

Les mer om treningsformen her: Genial stang med bøy

HVA: «Catslide»
Dette er en effektiv og intensiv styrketrening som utfordrer hele kroppen. Spesielt jobbes det med kjernemuskulaturen og treningen foregår i sal med fire, små sorte matter som glir mot gulvet som eneste hjelpemiddel.

Les mer om treningsformen her: Skli deg til strammere kropp

---------------------------------------------------
FOR DEG SOM VIL TRENE DET MENTALE
---------------------------------------------------

HVA: Meditasjon
Vi har testet meditasjon, et tyve minutters pusterom som lover dypere avspenning, redusert stressnivå og økt tilstedeværelse. Meditasjon er i første omgang en måte å komme i kontakt med seg selv på, hente energi og få overskudd.

Les mer om treningsformen her: - 15 minutter er nok

---------------------------------------------------
FOR DEG SOM VIL TA DEN HELT UT

---------------------------------------------------

HVA: Bootcamp
Bootcamp er god, gammeldags sirkeltrening, der to og to jobber sammen på hver post. Hver post består av to øvelser, og man jobber i 45 sekunder før man får en liten pause, og starter neste øvelse. Tøff time som anbefales for dem som har trent litt fra før.

Les mer om treningsformen her: Send kroppen på Bootcamp

HVA: Hoppetau
Det er supertungt og litt vanskelig, men med hoppetau kan man komme i skikkelig god form og forbrenne opptil 1000 kalorier per time. Det er enkelt, veldig rimelig og et supert treningsalternativ til jogging og sykling, og all annen trening.

Les mer om treningsformen her: Hopp deg sprek!

MYTE VS. SANNHET OM TRENING
Det er mye å lure på når det kommer til trening og kosthold og det hersker kanskje like mange myter som sannheter om temaet. Vi har stilt spørsmålene for deg, og fått avkreftet og bekreftet en rekke påstander om fysisk aktivitet:

LES: Fem myter om styrketrening
LES: Store lår av sykling?

FOR DEG SOM ER GRAVID
Gravide kvinner ble tidligere rådet til å holde seg mer eller mindre unna fysisk aktivitet. I dag vet vi at trening under svangerskapet kan ha positiv innvirkning på både mor og barn. Hva kan du gjøre og hva bør du holde deg unna?

LES: Myter om trening og graviditet

SKADER OG FEILTRENING
En av de viktigste tingene når det kommer til all fysisk aktivitet er å gjøre øvelsene riktig. Ved feiltrening kan man i verste fall skade kroppen. Lær deg enten å utføre treningen riktig, eller dropp den til fordel for noe annet. Sjekk i tilfellet alternative treningsøvelser her:

LES: Treningen som kan skade

ETTER TRENING: UTTØYING
Tøye ut etter trening eller ikke tøye ut? De lærde begynner å bli samstemte, men en ting er sikkert - å være støl, på grensen til bevegelseshemmet, er ikke særlig godt. Så hva gjør du når musklene verker?

LES: Blir du støl etter trening?

TRENING OM VINTEREN
Mange foretrekker å holde seg innendørs fremfor å utsette kroppen for den kalde temperaturen nå om dagen. Allikevel trosser noen kulden og legger ut på ski eller joggetur i sprengkulda – og det ikke uten risiko. Tidligere landslagstrener oppfordrer til varsomhet og gir deg råd til hvordan du best bør trene i vinterkulden.

LES: Kan du trene ute i kulda?

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere