RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Treningstips for sofagriser

Sist oppdatert:
Om høsten frister det ikke alltid like mye å gå utenfor døren - tren foran TV-en i stua isteden.

(SIDE2): Assisterende butikksjef ved Sportshuset i Oslo, Olav Skedsmo, nevner for eksempel rockering og hoppetau som gode alternativer til hjemmetrening.

- Du forbrenner mye med hoppetau fordi du får med hele kroppen. Bruker du hoppetau i et kvarter tilsvarer det 45 minutters kondisjonstrening, mener Skedsmo.

Han forteller også at balansebrett er svært populært, noe som kan brukes av alt fra barn til elitefolk. Balansebrett forebygger skader og er god trening for blant annet legger, knær og lår.

Treningsguruens tips
Kari Jaquesson mener du kan komme i like god form hjemme som i et treningsstudio. Det er intensiteten og hyppigheten på treningen som teller for resultatene, påpeker hun.

Trimdronningen mener du kan trene alle kroppsdeler hjemme i stua, men anbefaler spesielt hopp og sprett.

Les saken: Kom i form hjemme

Dette kan du kjøpe
I din nærmeste sportsbutikk eller på ditt treningssenter kan du kjøpe ulikt utstyr til hjemmebruk. Her er et lite utvalg av ting du kan bruke foran TV-en:

HANDGRIPS: Handgrips styrker fingre, håndledd og underarm. Pris, cirka 100 kroner.

HOPPETAU: Hoppetauet kan brukes både ute og inne og er god kondisjonstrening og styrker benmusklene. Pris: cirka 59 kroner og oppover.

BALANSEBRETT: Finnes i ulike variasjoner og vanskelighetsgrad. Balansebrett er bra for å forebygge skader, styrker ankler, legger, knær og lår - og selvfølgelig gir det god balansetrening. Fint for personer som trener for eksempel fotball, håndball, eller vil gjøre seg klar til ski-og snowboardsesongen. Pris: cirka 300 og oppver.

TRENINGSSTRIKK: Kan brukes til å trene de fleste musklene i kroppen. Strikken, som er god erstatning for både vekter og apparater, er en av de enkleste måtene å holde formen på i løpet av ferier eller hjemme.

Les saken og få program: Lær å bruke treningsstrikk

FITNESS BALL: Ballen kan brukes til en rekke øvelser, og det følger gjerne med bruksanvisning og tips til ulike treningsmuligheter. Bra trening for ryggen, stabiliseringstrening, mage og balansetrening. Pris, cirka 250 kroner.

BOSU BALL: BOSU står for Both Sides Up og er en halv gummiball som kan brukes på begge sider. Treningsformen på ballen gjør at du får trent både styrke, utholdenhet, balanse, koordinasjon og stabilitet. Pris, cirka 800 kroner.

Les mer om BOSU-trening: Trening for folk med baller

PILATES RING: Trening med fokus på pust, kroppskontroll og holdning. Pilates ring er en fleksibel ring trukket med myk gummi og armer, skuldre, rygg, mage, lår og bryst styrkes ved at ringen presses sammen. Pris, cirka 200 kroner.

YOGA/PILATES MATTE: Det er lurt å ha en matte som er spesielt egnet til Yoga og Pilates, det gir ekstra balanse. Matten er også kjekk å ha når du skal tøye ut, eller når du gjør vanlige sit ups, push ups eller rygghev. Pris, cirka 300 kroner.

MANUALER: Du velger vekter etter behov, og kan finne treningstips og treningsprogram på nettet eller hos ditt treningsstudio. Manualer brukes til å stramme opp skuldre, bryst, armer, rygg og sidemuskulatur.

LES OGSÅ: Dette trener du i høst

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere