RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Treningstips for vinterhalvåret

Vinteren er en flott tid å nyte framgangsrik og morsom trening, enten du starter friskt som nybegynner eller gyver løs på din kjære, vante rutine som har ligget brakk en stund.

Ren treningsglede
Det er godt å kjenne hvordan kroppen svarer positivt på aktiviteten og leker seg av gårde. Sunn svette. Energi. Oppmerksomhet. Livet pulserer i årene. Du føler deg glad og du vet at treningen bygger deg opp, forbedrer deg og gjør hverdagens tunge tak lettere. Vinteren er som skapt for positive treningsøkter!

Prioriter grunntrening om vinteren Bruk vintermånedene til å bygge opp treningsgrunnlaget ditt. Her er det rolig mengdetrening som gjelder.

 Siste artikler på Trim.no

Bygg opp formen din ved å trene med samme innsats og intensitet gjennom alle treningsøktene. Økningen legger du til ved å øke treningstiden. Du skal altså utvide og bygge opp antall treningstimer.

Godt grunnlag gir veldig god formkurve
Ved å trene deg opp til et solid grunnlag, der du gjerne legger ned 7 - 14 timer ukentlig med rolig trening, vil du fram på våren og sommeren kunne oppleve en fantastisk formøkning og prestasjonsforbedring, når du begynner å kjøre opp formen din.

Da vil nemlig den hardere aktiviteten føre til at kroppens muskulatur omstiller sitt treningsgrunnlag fra å prestere lite over lang tid, til å prestere mye over kortere tid.

Grunntrening bør kontrolleres
Mens hardere trening ofte begrenser seg selv ved at du blir sliten og gir deg, er det grunn til å være på vakt når en trener roligere. Ved rolig og lett trening vil ikke muskulær tretthet være noen bremse, og du vil kunne trene deg rett inn i en belastningsskade til tross for at du føler deg uthvilt og sterk.

Belastningsskader kommer lett og uanmeldt under økende mengdetrening. Det er derfor viktig at du har kontroll på treningen din og legger til økningen i passe mengde.

Få hjelp til vurdering og planlegging av treningsopplegget ditt
Jeg kan ikke få poengtert nok viktigheten av å trene riktig. Du må ha et treningsprogram som du følger, dersom du ønsker å få framgangsrik trening. Programmet må være bygd individuelt og være tilpasset akkurat deg.

Grunnen til dette er at treningsmengden må være tilpasset treningsgrunnlaget ditt. Ut fra dette er det mange viktige faktorer man bør kjenne for å kunne styre og kontrollere økningen av treningsdosene. All erfaring viser at de færreste klarer å få særlig framgang uten å følge en plan på riktig måte.

Gratis programmer, behandlingsopplegg og hefter fra trim.no:
Slankeprogrammer Treningsprogrammer
Muskler/styrke/kondisjon
Anbefalte hefter om trening
Maksimal Framgang Fort frisk
Behandlingsopplegg for belastningsskader
Kostholdsprogrammer og stress-less

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere