RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Treningstips i varmen

Mye væske og mindre klær er huskeregel for mosjon i sommervarmen.

(SIDE2): Sommeren har kommet plutselig, og det tar tid for kroppen å venne seg til varmen.

- Det tar tid for kroppen å venne seg til svingninger, enten det gjelder om man er høyt til fjells eller en plutselig varme, sier Anders Grøterud, informasjonsdirekør ved SATS.

Han sier det cirka tar en uke for kroppen å venne seg til varmen, derfor tåler man ikke å trene ute så godt som mange kanskje tror.

- I overgangsperioden bør man trene roligere ute, sier han, og legger til at det selvfølgelig ikke gjelder inne på treningssenter hvor temperaturen er stabil.

Husk drikke!
Det er også ekstra viktig å være påpasselig med væsketap om sommeren. Grøteruds personlige tommelfingerregel når det gjelder væske er at han drikker et to glass den siste timen før en treningsøkt. Er han i aktivitet i mer enn tre kvarter drikker han et par glass underveis også.

- Ikke vær dehydrert før du begynner å trene, også er det viktig å drikke rett etterpå og.

I tillegg kan du bli kvitt noe av varmen når du trener i form av riktig klesvalg.

- Bytt ut tightsen med shorts og t-skjorte, råder Grøterud.

Ha det gøy
Treningseksperten påpeker at sommerferien er en fin tid til å gjøre andre aktiviteter enn man vanligvis gjør. Du kan være mer i bevegelse ute, og gjøre det du har lyst til.

- Lek og ha det gøy med for eksempel unger, det er dobbelt positivt.

For å holde intensiteten oppe i sommerferien bør du også trene noe kondisjon og styrke, men ikke like mye som ellers.

- Trener du i utgangspunktet to ganger i uka, så kan du trene hver tiende dag i ferien. Å jogge i en halvtime til tre kvarter hjelper med å holde formen oppe.

- De få øktene betyr usedvanlig mye!

Strikk deg i form
Et annet råd Grøterud gir er å kjøpe treningsstrikk. Den kan du enkelt ta med deg dit du reiser og du kan vedlikeholde der du er med noen øvelser innimellom.

Informasjonsdirektøren ved SATS sin oppfordring er at du bør nyte årstiden for det den er verdt med spontane aktiviteter.

Når det gjelder kosthold er som nevnt drikke viktig, påpeker Grøterud. Men også det å kose seg med sommermaten.

- Spis mye frukt som for eksempel jordbær. Spis frukt, grønt og is!

Anbefalt væskeinntak
Det er anbefalt at du får i deg rundt to liter væske eller mer per dag. Trener du bør du drikke mer. Du bør drikke såpass gjennom dagen at urinen er lys- lysegul til klar. Det er et tegn på at du har tilstrekkelig væskeinntak.

Tørstesignalene utløses gjerne først når kroppen har tapt en del væske. Så for å være føre var, bør du drikke seks til åtte glass vann per dag.

LES TEST AV VANN MED SMAK: Er smaksvann godt?

Les mer om helse og trening her.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere