RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tørrbulk bedre enn tank fremover

Sist oppdatert:
Analyseavdelingen Fearnresearch i skipsmeglerhuset Fearnleys, ser fortsatt en meget svak vekst i etterspørselen etter tankskip de neste par årene. Tørrbulk vil derimot bli hyggeligere
Det går frem av Fearnresearchs årsrapport fra bulk og tankmarkedet, "World Bulk Trades 2002". Rapporten tar for seg utviklingen i fjor og gir estimater og analyser for utviklingen de neste to-tre årene for skip større enn 50.000 dødvekttonn.

Rapporten slår fast at utsiktene for tørrbulkmarkedet ser noe bedre ut enn for tankmarkedet de neste par årene.

Det vises til svak vekst i energiforbruket, økt konkurranse fra andre energikilder enn olje og en redusert markedsandel for OPEC som hovedårsakene til at veksten i tanketterspørselen vil være svak fremover.

Tørrbulkmarkedet er derimot preget av de sterke økonomiene i Asia og en boom i stålindustrien, spesielt den kinesiske, som gir økt etterspørsel etter tørrbulkskip.

Kun 1 prosent

Fearnresearchs estimater viser at etterspørselen etter frakt av råolje falt med 2,5 prosent målt i tonnmil i 2002. Tonnmil er lastevolum multiplisert med fraktedistanse. For 2003 og nest år ventes det en vekst målt i tonnmil på under 1 prosent årlig.

Fearnresearch forventer en økning frakten av olje 20 millioner tonn fra 2002 til 2003, og at volumet i år blir på 1.585 millioner tonn råolje. Dette er ventet å øke videre til 1.600 tonn i 2004.

I fjor ble det gjennomført råoljefrakter tilsvarende 7.880 milliarder tonnmil, et fall på 2,4 prosent i forhold til 2001. Til sammenligning ble det i toppåret 1977 fraktet 10.408 milliarder tonnmil, mens det på bunn i 1985 kun ble gjennomført frakter tilsvarende 4.007 milliarder tonnmil. Det sier en del om volatiliteten i tankmarkedet.

Stabil utvikling

Utviklingen i tørrbulkmarkedet er derimot langt mer stabil. I fjor økte frakten målt i tonnmil med 1 prosent, mens det i år er ventet en vekst på 3,3 prosent. Neste år estimerer Fearnresearch en vekst på 2,7 prosent.

Målt i millioner tonn, forventes det en økning fra 1.352 til 1.400 i 2003. Dette vil øke videre til 1.440 millioner tonn i 2004. Det er frakt av jernmalm og kull som vil dra markedet, mens kornfrakten vil være mer tilbakeholden.

Frakten av de fem viktigste tørrbulkvarene har siden begynnelsen av 1970-tallet blitt tredoblet, og var i fjor på 6.860 milliarder tonnmil.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere