RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tørrbulkfesten vil fortsette i år

Sist oppdatert:
Det knallsterke markedet for tørrbulkskip kan ventes å fortsette i 2004, og skipsmeglerhuset Lorentzen & Stemoco ser en mulig oppgang i nybyggsprisene på voldsomme 20-30 prosent
Den Kina drevne bonanzaen i bulkmarkedet vil ikke stoppe nå skal vi tro skipsmeglerhuset Lorentzen & Stemocos årsoppsummering og spådommer for 2004.

Kina som har vært hoveddriveren i det voldsomme rallyet for tørrbulkmarkedet hadde en vekst i bruttonasjonalproduktet på 8 prosent i fjor, og L&S ser en vekst i år på rundt 10 prosent. Dermed vil det sterke bulkmarkedet være sikret også for det nye året mene L&S.

I løpet av 2003 har ratene for de største bulkskipene, capesizesegmentet, steget fra 10.000 dollar pr. dag til rundt 100.000 dollar dagen. I kontraktsmarkedet har oppnås det nå 12 måneders kontrakter på 65.000 dollar dagen, som er historisk meget høyt.

En av de store driverne for bulkmarkedet har vært Kinas stålproduksjon som har økte etterspørselen etter jernmalm. Stålproduksjonen har også økt på verdensbasis. Dette har igjen dratt med seg økt frakt av den andre av de tre hovedvarene i bulkmarkedet; kull.

I tillegg til kull for stålproduksjon har kull til kraftproduksjon, spesielt i Japan også økt kraftig på grunn av nedstengelser av atomkraftverk. Gjenåpning av de stengte atomkraftverkene i Japan har tatt lenger tid enn ventet, og fortsatt er kun fem av landets 17 atomkraftverk i drift.

Basert på dette ser L&S en økning i etterspørselen ett bulkskip på 3,6 prosent i 2004.

- Sammenlignet med utviklingen i nybyggsleveransene bør det gi et bytt sterkt år for fraktratene i 2004, skriver L&S.

Det er skip tilsvarende 15,6 millioner dødvekttonn ventet levert i år, mens 5,5 millioner tonn er ventet å bli skrapet. Det vil være nok til holde en fortsatt høy utnyttelse av flåten.

- Med denne prognosen vil vi oppfordre til å kapitalisere på mulighetene i tørrbulkmarkedet. Vi tror markedet vil forbli sterkt med en skipsutnyttelse som fortsatt vil bli presset til det ekstreme, skriver L&S.

Skipsmeglerhuset ser også en sterk utvikling i nybyggsprisene og dermed skipsverdiene som følge av det sterke markedet og apprisieringen av japanske og sørkoreanske valutaer mot dollar.

- Så lenge etterspørselspresset på nybygg holder seg, vil skipsverftene være i stand til å prise inn økte kostnader som følge av en svakere amerikansk dollar, som peker mot en mulig økning i nybyggsprisene på 20-30 prosent i år, konkluderer skipsmeglerhusets analyseteam.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere

Mest lest