RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tørt for Oslo Shippingbørs

Sist oppdatert:
Oslo Børs er ikke bekymret over at et nytt stort norsk rederi er i ferd med å forlate børsen. Det ser heller ikke ut til at andre rederier velger Oslo Børs i dagens tøffe finansmarked
I løpet av kort tid har to store norske rederier flagget at de ønsker å avnoteres fra Oslo Børs. Den største av disse er Bergesen, som har en markedsverdi på 10 milliarder kroner. Mandag meldte også Leif Høegh, som har en markedsverdi på 3,6 milliarder kroner, at børsnoteringen snart er historie.

Legger vi til at Awilco forsvant inn i familieselskapet Anders Wilhelmsen gruppen for noen uker siden, har Børsen mistet tre profiler i løpet av kort tid.

Ikke bekymret

Pressetalsmann Tor Arne Olsen sier til iMarkedet at Børsen selvsagt beklager at rederier som Bergesen forsvinner ut. Han mener imidlertid at oppkjøp av selskaper også er en del av Børsens hverdag, og er ikke spesielt bekymret over shippingsektoren på Oslo Børs.

- Det er like tøft der som i andre sektorer. Det er ikke noe spesielt med shipping, sier Olsen, som legger til at dette ikke er nye rederier på vei inn på Oslo Børs.

- Men for fire år siden satte dere i gang en egen satsing for å trekke til dere shippingselskaper til Oslo Børs. Har dere gjort noen evaluering av denne satsingen.

- Det har vi egentlig ikke gjort, sier Olsen.

Pressetalsmannen viser til at den gamle shippinglisten til Oslo Børs besto av 25 selskaper som samlet hadde en børsverdi på 25 milliarder kroner for tre år siden. I dag er det 35 shipping- og shippingrelaterte selskaper på Oslo Børs med en markedsverdi på 62,5 milliarder kroner, sier Olsen til iMarkedet.

- Ja, men da har du ikke trukket ut Bergesen på 10 milliarder og Leif Høegh på 3 milliarder?

- Nei, det er riktig. Men de er jo fortsatt børsnotert, mener Olsen.

Disse er også borte

Tendensen med at shippingsektoren på Oslo Børs blir mindre har foregått en tid. Det er særlig utlendingene som har vist sin besøkelsestid i børsnoterte norske rederier.

ACL, Bona Shipholding, Norwegian Cruise Line, Ugland Nordic Shipping har alle havnet hos utenlandske eiere, mens Team Shipping ble kjøpt av den gamle raideren Arne Blystad.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere