RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

TV 2 selger barne-TV til 700 millioner kinesere

Sist oppdatert:
TV 2-serien "Snøbarna" er solgt til 67 kinesiske TV-kanaler med et seerpotensial på 700 millioner kinesere. Betalingen må TV-kanalen skaffe selv gjennom reklamesalg.

Representanter for det kinesiske distribusjonsselskapet HYTV besøker i disse dager TV 2 for å signere den endelige avtalen.

Da Propaganda ringer prosjektleder for salg, Ivar Steen-Johnsen, er kineserne innom kontoret hans.

Barne-TV-serien "Snøbarna" ble produsert i 93 episoder og er historien om endel rare figurer i snøsamfunnet Snøtopia. Den ble sendt for to-tre år siden på "God Morgen, Norge", med repriser i ferieperioder som påsken. Sammen med britiske Winchester Television gjorde TV 2 produksjonen selv og har siden solgt serien til England, Kanada, Island og Cambodia.

Siden den gang skal TV 2 ha overtatt rettighetene alene. I forbindelse med det kinesiske fremstøtet er serien dubbet til mandarin og skal vises som 52 halvtimes programmer i Kina, med start i november.

Det enorme kinesiske markedet har over 1.000 TV-kanaler. 67 av disse vil sende Snøbarna i et TV-univers på mellom 7 og 800 millioner mennesker.

- Vi er kommet i en seedet gruppe hvor de store regionale fjernsynskanalene er inne. Flere av de store byene er med og selv om ikke markedsandelen skulle bli så veldig stor, når vi endel millioner mennesker uansett, sier Steen-Johnsen til Propaganda.

Han er svært stolt ober avtalen og opplyser at det kun er tre andre barne-TV serier som har fått tilgang til det kinesiske markedet i år og to serier i fjor. Sensuren er rimelig streng fortsatt i Kina. Ifølge kineserne som er på kontoret hans, er Teletubbies en av dem som har sluppet gjennom nåløyet.

- Utenlandske TV-produksjoner må godkjennes av fem offentlige instanser i Kina, inkludert det kinesiske Mediedepartementet og Utenriksdepartetmentet. Prosessen kan ta opptil ett år. Mange amerikanske og japanske serier som er populære andre steder i verden, slipper ikke gjennom fordi de har elementer enten av vold eller sex, sier Steen-Johnsen.

Han mener de kinesiske myndighetene har oppfattet Snøbarna som en snill serie.

- De ser den som svært sympatisk, pedagogisk og med formidling av kunnskap og rette verdier til barna. I Kina ser de voksne tv sammen med barna, og budskapet om å ta vare på miljøet og hverandre, går rett hjem, mener Steen-Johnsen.

Men til tross for potensielt flere hundre millioner seere, blir ikke TV 2 nødvendigvis veldig rik av dette salget til verdens meste folkerike nasjon.

Som oppgjør for serien får TV 2 reklametid på de kinesiske kanalene. Steen-Johnsen er på jakt etter norske og nordiske annonsører som ønsker å nå det kinesiske markedet.

- Vi vil ha skandinaviske selskaper med et profileringsbehov overfor det kinesiske massemarkedet. Det kan være alt fra selskap som selger mobiltelefon-tjenester til fiskeprodukter, sier han og forteller at de får tilgang til 30 sekunder i for- og etterkant av sendingene.

- Dette er måten vi får betalt for serien. Serien skal gå i reprise, så vi får over 100 visninger på hver ac de 67 stasjonene. Det er rimelig frie tøyler på reklame i Kina, reglene er mer liberale i Norge, hevder han.

Tobakk er forbudt, men alkohol er lov. Dessuten er det prentet inn hos norske allmennkringkastere at de skal være varsomme med barna.

- Vi er ikke spesielt på jakt etter barnereklame eller annonsører som driver med det, sier Steen-Johnsen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere