RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

TVNorge er blitt Norges seriemester

Sist oppdatert:
TVNorge «tapte» kampen om «Frustrerte fruer» og endte opp med «Lost», som nå har bedre seertall enn serien om de frustrerte forstadsfruene.

(SIDE2): I går var det i snitt 701.000 seere som fulgte «Lost». Serien handler om overlevende etter en flystyrt som må klare seg på en øde øy, der det fra før av bor muterte monstere i tungvekterklassen.

Kjempet om fruene
Det gjør at TVNorge sikrer seg 40,4 prosent av markedet i den viktige sendeslotten mellom 21.30 og 22.30. Til sammenligning hadde «Frustrerte fruer» i snitt 649.000 seere og markedsandel 39,8 prosent.

Men det kunne vært omvendt, for de to reklamekanalene ønsket seg begge «Frustrerte fruer».

- Vi kjempet med TV 2 om «Frustrerte fruer» og «Lost». TV 2 hadde «Frustrerte fruer» som førstevalg, mens TVNorge var mer usikker på hvilken serie som ville passe best. Det var klart at én av oss skulle ha «Lost» og én av oss skulle få «Frustrerte fruer». Vi kastet kron og mynt - TV 2 vant og valgte «Frustrerte fruer». I dag er vi jo svært fornøyd med det tapet, sier Espen Kjendlie i TVNorges informasjonsavdeling til Side2.

«Lost» på oppadgående
«Frustrerte fruer» ser ut til å ha stabilisert seg på rundt 650.000 seere, etter at 676.000 fikk med seg premieren. Derimot gikk «Lost» opp over 40.000 seere i andre episode i forholdt til premieren forrige onsdag.

- Seertallene fra i går er nesten en sensasjon. Og tallene fra «Lost» smitter over på andre programmer. Big Brother hadde rundt 300.000 seere, sier han.

Suksessen med «Lost» sikrer lillebror-kanalen total markedsandel på 15,3 prosent, men det var TV 2 som stakk av med de fleste seerne i går kveld.

«Idol» best på TV 2
Sterke programkonsepter som «Idol» drar alltid masse seere, og landskampen var også en seermagnet i går kveld. På tross av sen «Idol»-sending samlet talentjakten 681.000 seere, som gir en markedsandel på hederlige 58,3 prosent.

Landskampen samlet 476.000 seere, som tilsvarer 33,7 prosent av den tv-seende befolkningen.

NRK1 har omsider begynt å merke konkurransen fra TV 2s Tabloid, som ble flyttet fra 20.30 til 18.55 - nettopp for å ta luven av NRK1s ettermiddagssendinger.

Etter å ha hatt seertall på oppunder millionen rundt nyttårsskiftet har NRK-nyhetenes flaggskip Dagsrevyen mistet 100.000 seere. I går var Dagsrevyen nede i 807.000 på grunn av fotballandskamp på TV 2 og 812.000 tirsdag, riktignok med pene markedsandeler på henholdsvis 57,6 og 62,4 prosent.

Samtidig klatrer TV 2s ettermiddagssatsing på nyhetsfronten sakte men sikkert oppover. Tirsdag hadde Pål T. Jørgensens debattsending 318.000 seere. Det ga markedsandel på 25 prosent, noe som er tangering av andelsrekorden for i år.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere