RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Åserud, Lise (SCANPIX)

Uhøflig politi refses

Sist oppdatert:
- Det virker som en del politifolk glemmer at folk som ringer politiet, gjør det for å få hjelp.

Det sier førstelektor Kari Rønneberg ved Politihøgskolen i Oslo.

I sitt doktorgradsarbeid har hun lyttet til 900 telefonsamtaler mellom politi og publikum ved Sentrum politivakt i Oslo, skriver politiets fagblad Dialog.

Sentrum politivakt er døgnåpen, og mottar samtaler fra hele landet på kvelds- og nattestid.

Rønneberg mener mange av de som tar imot telefoner har en vei å gå når det gjelder å være imøtekommende.

- Det koster lite for en politibetjent å si et par medfølende ord, men det betyr mye for den som ringer å få høre disse ordene, forteller Rønneberg. Hun er heller ikke veldig imponert over servicen.

- Politiet er et serviceorgan, men det kan virke som en del tjenestemenn ikke har oppfattet det. Kanskje ønsker de heller å være ut på gata og fakke tyver, og ser på innringerne som noe brysomt de er pålagt å ta seg av. Men da oppstår det et sprik i forventningene hvis publikum ser på politiet som et service-organ, sier Kari Rønneberg.

Hun skal selv undervise i det nye faget «Kommunikasjon og konflikthåndtering» ved politihøgskolen, og har tenkt å spille av telefonsamtalene for studentene, slik at de kan lære av det. (ANB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere