RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ukebladene lurer deg

Sist oppdatert:
Hver uke kan du lese om vidundermidler mot kroniske lidelser og superslankepiller i ukebladene, med overskrifter av typen: Endelig frisk! Men hvor henter bladene disse historiene fra? Jo, fra produsentene av vidunermidlene.

Det kunne TV 2 Hjelper deg avsløre i sitt program torsdag.

Det er særlig disse tre store det handler om: Norsk Ukeblad, Hjemmet og Allers. Til sammen har de godt over 2 millioner lesere hver eneste uke, og alle bladene har faste vignetter der gladhistorier om naturpreparater og alternativ behandling presenteres.

Annonser som redaksjonelt stoff
Det er gull verdt for de som selger kapsler og oljer.

Roger Meyer er importør i Promed Pharma, og bekrefter dette.

- En redaksjonell omtale kan være veldig bra, avhengig av hvordan den slår an, hvor stor den er, hvor konkret den er, sier han til TV 2 Hjelper deg.

Et eksempel på at ukebladene ikke skiller godt nok mellom redaksjonelt stoff og annonser, er en sak fra Norsk Ukeblad, hvor et preparat nettopp for de med fibromyalgi har gjort livet lettere for Inger-Lise Petersen i Fredrikstad.

Skrevet og betalt
Men den som har skrevet artikkelen er PR-medarbeiderne Jarl Kjeldstadli, som jobber for Promed Pharma. Og det er ikke ukebladet som betaler for den redaksjonelle artikkelen, slik vanlig praksis er.

For Norsk Ukeblad har fått tekst og bilde gratis, Promed Pharma lønner informasjonsmegleren. Hele 65.000 kroner fikk han betalt for å skrive saken. Det er bare 3000 kroner mer enn en annonse koster i samme blad. Men verdien er en helt annen.

- Dette er noe svineri
Forbrukerekspert Trond Blindheim kaller hele praksisen svineri, og er klar i sin tale.

- Vi vet at et redaksjonelt oppslag har mye større troverdighet enn en reklame. En reklame skriker jo mot deg, dette er bare en reklame, dette er oppblåst selvskryt, og vi som har laget den har satt logoen på den. Men når dette kommer i bladet så presenteres det som objektiv informasjon. Journalisten, bladet eller redaktøren har kompromittert seg selv.

Han får støtte av Egil Sundvor i Norsk Presseforbund, som kaller det hele lurer og mener det presseetisk sett ikke er tillatt.

Representanter for de tre ukebladene tar selvkritikk nå de konfronteres av TV-programmet, men mener alle de har fokus på problemstillingen.

Så gjenstår det å se om det innebærer en endring i stoffpresentasjonen i bladene.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere