RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Crestock)

Unngå feriekiloene

Slik holder du figuren når du er på ferie.

(SIDE2:) Å slanke seg i ferien bør nok ikke være et mål, men det er ikke være så vanskelig å holde vekten stabil heller.

Følg Side2 på Facebook - klikk her!

Bilferie
Dersom du er på biltur, enten i Norge eller i utlandet, så er det greit å ha noe snacks i bilen.

Frukt og nøtter er perfekte alternativ når det er langt til neste stopp. Unngå fastfood-restauranter og pølsemenyer på bensinstasjonene. Kjøp inn sunne matvarer hos dagligvareforretninger. Å ha med seg en kjølebag gir deg mange muligheter. Du sparer også penger ved å handle i matvarebutikk fremfor bensinstasjoner og kiosker.

På flyet
Flymaten er ikke spesiell sunn, og selv om mange flyselskaper kan tilby et større menyutvalg, så er dette ofte dyrt. Smør med deg matpakke. Da vet du hva du får samt at du sparer penger. En pose nøtter er også et godt tips.

Få nytt fra Side2: Klikk her!

På hotellet
Mange hoteller tilbyr buffèter, og de kan ofte friste med kaker og søtsaker. La være å gå bort å kikke på dessertbordet. Ønsker du noe søtt etter middagen kan du heller velge en frukt. Til frokost forsyner du deg med grovt brød eller omelett, magert kjøttpålegg og frukt. Faller du for fristelsen for vafler eller lignende, så er det selvfølgelig lov til å smake. Men bruk lang tid på og kos deg istedet for å sluke maten. Husk at hjernen bruker tjue minutter å registrere at magen er mett.

Riktige valg på restaurant
Det finnes mange sunne alternativer på de fleste restauranter.

Velg grillet kjøtt eller fisk fremfor stekt, og spør gjerne om en ekstra porsjon kokte grønnsaker. Vær obs på tunge sauser som inneholder mye fløte, smør og fett. Husk at du sparer mange kalorier om du dropper parmesan-osten og mat som er frityrstekt. Velg desserter som består av frukt og bær, og spis heller sorbèt istedet for fløteiskrem. Vær obs på flytende kalorier i parasoll-drinker, øl og brus. Vann er og blir den beste tørstedrikken.

Beveg deg
Bruk beina til å utforske nye steder og svøm noen lengder i bassenget. Spill tennis eller minigolf og sjekk ut feriestedets tips til en aktiv ferie. Spis fem til seks mindre måltider hver dag i stedet for noen få store. Det er lov å gjøre enkelte unntak når man er på ferie, men ikke overdriv porsjonene.

Kilde: www.slankingonline.com

Les også: Er knekkebrød sunt?

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere