RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Foto: Side2)

Unngå sukkerfellene til barna

Sist oppdatert:
Kuli har 16 gram tilsatt sukker og Kjeft har 27 gram tilsatt sukker per kartong.

(SIDE2): Og med tanke på at barn mellom 2-5 år ikke skal ha i seg mer enn 30 gram sukker om dagen er dette skikkelige sukkerverstinger.

Ernæringsfysiolog Camilla Andersen i Somebody.no mener det er altfor mye sukker i mange av varene som markedsføres til barn.

Under lister hun opp hva foreldre bør være ekstra oppmerksomme på i hverdagen.

Utfordringene kan være mange, og uten et bevisst forhold til de mange matvarene i hylla som inneholder sukker er det lett å gå i sukkerfella. For mye sukker til barn går ikke minst utover tennene og dessuten gir det mindre plass til næringsrik mat.

Brødskiva
- Brødskiva med proteinrikt pålegg: Ville du latt 3-åringen få en liten sjokoladeplate på brødskiva? Sannsynligvis ikke, men når sjokoladen er flytende er det plutselig greit. Sjokoladepålegg er kun sukker, tomme kalorier som ikke gir barna noe fornuftig. Ikke la det være et alternativ! Det er som å putte godteri på brødskiva.

Pålegget bør være med på å gi næringsstoffer barnet trenger! Det finnes et utall av skinkepålegg, leverpostei, hvitost, kaviar, makrell i tomat, egg, og lignende. Holder barnet mett lengre, holder blodsukker (humør) stabilt, og dropper du sjokoladepålegget fra utvalget får du barnet til å spise fornuftige alternativer de ikke ville valgt med sjokopålegg på menyen.

Frokostblanding
En enkel regel; jo mer tegneseriefigurer pakken har, jo mer bør du tenke deg om i butikken. Mange varianter inneholder sukker, sukker og mer sukker.

Eksempel; Bytt fra Honnikorn til Go`dag blåbærmüsli og spar barnet for store sukkermengder. Dette gir rom for mer næringsrik mat som gir fiber, vitaminer og mineraler. Et enkelt tips; se etter nøkkelhullet. Da luker du i alle fall bort sukkerverstingene og gjør et bedre valg.

Yoghurt
For at barna skal få i seg nok kalsium, bruker vi regelen «1-2-3, det var det» som betyr at tre porsjoner med ost, yoghurt eller melk om dagen gir barnet nok kalsium.

Av disse tre bør kun en ha tilsatt sukker. Det betyr at et glass Biola + en yoghurt ikke er å anbefale. Både Biola og yoghurt har tilsatt sukker. Et glass Biola (1 dl) eller 1 beger barneyoghurt, sammen med et par glass melk eller gul ost på brødskiven i løpet av dagen er en bra miks. Det gjør selvsagt ikke noe om barnet kun drikker melk og spiser ost, eller spiser yoghurt naturell. Da slipper man unna alt det tilsatte sukkeret!

Slik velger du bedre for barna
Et barn mellom 2 og 5 år bør ikke få mer enn 30 g tilsatt sukker per dag.

Frokostblandinger
For å bli nøkkelhull-merket er grensen på sukkerarter 13 g/100g.

Honnikorn har 43 g sukkerarter per 100 g.

Bedre alternativ: Go' Dag Blåbær eller kakao og quinoa, Havregryn, 4 Korn og andre nøkkelhullmerkede frokostblandinger.

Iskrem:
Løveis har 64 kcal og 5 g tilsatt sukker. En kroneis har 226 kcal og 19 g tilsatt sukker.

Tips: Kjøp multipack med mindre iskremer, som pin up, lollipop eller Hello Kitty. Når barnet gjerne får is hver dag om sommeren, er det smart å ha en liten is tilgjengelig.

Det er ikke nødvendigvis mindre sukker i saftis selv om det er færre kalorier enn fløteis:

Søte drikker
Et glass saft bidrar med 18 g tilsatt sukker i et glass (2 dl). Brus gir 22 g tilsatt sukker per glass (2 dl)

Jeg vil derfor fraråde å bruke saft eller brus i hverdagen. Vann er beste tørstedrikk!

Kuli har 16 g tilsatt sukker og Kjeft 27 g tilsatt sukker per kartong. Jeg ser mange som gir barna sine dette, for eksempel når de er på kafé og skal kose deg. Jeg anbefaler at man dropper den søte drikken og drikker vann til bollen. Forbered barna så går det så greit, så!

Bakevarer
En hvetebolle kan variere veldig i størrelse. Vær obs på det og ikke kjøp de store bollene til barn. Del i så fall! En vanlig bolle gir 8 g tilsatt sukker, mens det gjerne er det dobbelte i de store bollene.

En muffins (de store, porsjonspakkede) inneholder hele 17 g tilsatt sukker. Ikke gi en slik til barnet uten å dele den!

Skolebrød bidrar med 10 g tilsatt sukker og en vaffelplate 5 g tilsatt sukker.

Mitt beste råd for å redusere på sukkeret er å forberede barna slik at det ikke blir mas når dere skal ut og kjøpe noe eller skal i selskap. Du får et kakestykke og så er du ferdig. Det er mye bedre enn at barnet spiser litt fort fordi det tror det skal få mer, og så blir overrasket av at du sier nei. Da vil de mer sannsynlig bli skuffet og mase enn om du hadde forberedt det på at det ble et kakestykke.

I tillegg vil jeg råde om å droppe kosematen i hverdagen, prøve å holde den så næringsrik som mulig. Da kan man kose seg med god samvittighet når anledningen byr seg. Og så er det også mye bedre å kose seg når man ikke gjør det hele tiden.

Lørdagsgodt
Tenk at barna har små mager og at det ikke må fylles så mye i posene. Posene er ganske store og det ser ut som de ikke får noe, men 5 smågodtbiter er nok for små barn. Og dropp helst brusen. De kan drikke vann når de blir tørste av godteriet!

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere