RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
US NAVY DELTAR: USA sender et skip fra US Navy for å lete etter savnede Malaysian Airlines MH370 i Indiahavet.
US NAVY DELTAR: USA sender et skip fra US Navy for å lete etter savnede Malaysian Airlines MH370 i Indiahavet. (Afp)

USA sender skip til Indiahavet for søk etter fly

Den amerikanske marinen sender et skip til Indiahavet for å lete etter det savnede flyet fra Malaysia Airlines.

Også ytterligere ett overvåkingsfly sendes til området etter opplysningene om at Boeing-maskinen kan ha fortsatt å fly i fire timer etter at det ble meldt savnet.

Kilder i Det hvite hus opplyst torsdag til Washington Post at de ikke vet hvor flyet fløy, om det bare fløy i ring eller om det i det hele tatt var i luften.

Sprekkdannelser

Fire timer ekstra flytid kan ha ført flyet så langt unna det opprinnelige leteområdet som Indiahavet.

En teori om hva som kan ha skjedd med flyet går ut på at sprekker rundt antennefestet har ført til at oksygen har strømmet ut av flykroppen uten å ødelegge den helt, ifølge Dagbladet.

Amerikanske luftfartsmyndigheter kom med advarsler om slike sprekkdannelser i flykroppen på Boeing 777-fly i august i fjor, skriver avisen.

Dersom dette har skjedd med det savnede Malaysia Airlines-flyet, kan passasjerer og piloter ha blitt bevisstløse som følge av plutselig trykkfall.

Problemene med antennefestet kan også forklare at radiosignalene fra flyet stanset.

– Slått bevisstløs

Teorien støttes av tidligere sjef i National Transportation Safety Board (NTSB), Mary Schiavo.

– Det mest sannsynlige er at flyet opplevde dekompresjon. Pilotene stilte inn ny kurs og lavere høyde, helt etter boka for en alarm som indikerer for lavt kabintrykk, og dundret videre på autopilot til drivstoffet tok slutt. Men på 35.000 fots høyde tar det bare rundt 30 sekunder før man blir slått bevisstløs. Dette kan ha skjedd med pilotene, sa Schiavo til radioprogrammet here & now, ifølge Dagbladet.

– MH370 var på service ti dager før katastrofen inntraff, og da ble det sagt noe underlig: Flyet må tilbake for å sjekke noe mer i juni. Jeg lurer på hva dette «mer» er, sier Schiavo videre.

Flyulykken i nærheten av Aten i 2005, der 121 mennesker omkom, skjedde da piloter og besetning mistet bevissten som følge av oksygenmangel. (©NTB)

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere