RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
USA krever stadig mer fra flypassasjerene. Her følte John E. Brennan seg nødt til å strippe og gå i protest gjennom sikkerhetssjekken 17. april etter gjentatte plagsomme visiteringer. Han mistet flyet sitt.
USA krever stadig mer fra flypassasjerene. Her følte John E. Brennan seg nødt til å strippe og gå i protest gjennom sikkerhetssjekken 17. april etter gjentatte plagsomme visiteringer. Han mistet flyet sitt. Foto: Brian Reilly

USA vil vite alt om deg

Sist oppdatert:
Et nytt vedtak i EU gjør at all passasjerinformasjon blir gjort tilgjengelig for USA i 15 år.

Avtalen vil gi amerikanerne tilgang til opplysninger som skal brukes til å avverge, oppdage og etterforske terror i tillegg til rettsforfølgelse av terrorisme og «andre internasjonale forbrytelser».

Det har tatt to år å komme fram til den såkalte PNR-avtalen og voteringen har vært utsatt flere ganger, siste gang i 2010. Striden har først og fremst stått om vern av personopplysninger. Avtalen slår inn den 26. april i år.

Navn, adresse og middag

- Det er en avtale vi kan være stolte av. Den gir mer beskyttelse for EU-borgere, retten til privatliv, og mer rettssikkerhet for flyselskapene enn den eksisterende avtalen. Samtidig tilfredsstiller den fullt ut sikkerhetsbehovene til USA og EU, heter det i en pressemelding fra lederen av internkommisjonen i EU, Cecilia Malmström.

Etter en prosess som startet for allerede ni år siden, ble vedtaket gjort med 409 mot 226 stemmer. 33 EU-parlamentarikere avsto fra å stemme, ifølge NTB. Avtalen erstatter en midlertidig løsning som man ble enig om i 2007.

Skal ha blitt truet

Den nederlandske representanten Sophie in'T Veld hadde ansvaret for å gjennomgå forslaget til avtalen. Hun forlangte i protest at hennes navn blir slettet fullstendig fra dokumentene. Ifølge Computerworld ble enkelte parlamentsmedlemmer truet av USA med å tilbakekalling av deres visa-frie USA-turer dersom avtalen ble nedstemt.

- Jeg er dypt skuffet over at etter 9 års forhandlinger har vi fortsatt ikke klart å få til en avtale som får USA til å respektere våre grunnleggende verdier i Europa, sa hun før voteringen.

Informasjonen om passasjerene skal hentes fra flyselskapenes billettbestillinger og innsjekkingssystem. De blir sendt til det amerikanske Sikkerhetsdepartementet (US Departement of Homeland Security). Det gjelder både navn, adresse, kredittkortdetaljer, telefonnummer og setenummer.

Det gjelder også annen informasjon av «følsom» karakter, som religiøs orientering, etnisitet og seksuell legning. Men disse skal hovedsakelig brukes i spesielle situasjoner og når passasjerens liv er i fare.

Lagres i 15 år

Det er Sikkerhetsdepartementet selv som skal overse, for at behandlingen av informasjonen skal skje riktig for seg, og de kommer til å svare til Kongressen og den føderale granskningsenheten (Government Accountability Office).

Tilhengere av den nye avtalen påpeker at opplysningene skal anonymiseres etter seks måneder, og kommer til å være tilgjengelige «bare» i fem år. Deretter flyttes de til en «slumrende» lagringsplass i ti år, der betingelsene for å få utlevert informasjon er noe strengere.

Det kommer til å bli muligheter for passasjerene til å søke om innsyn og om å korrigere opplysningene.

Kan deles med andre

Dataene skal hovedsakelig brukes når amerikanske myndigheter mistenker kriminalitet som kan gi minst tre års fengsel i USA. Men den kan også brukes for å identifisere personer som amerikanerne føler krever en nærmere titt. Personer som blir fanget opp kan forvente en nærmere sjekk og avhør.

Etter avtalen kan data deles med andre land, som tilfredsstiller USAs krav til sikker datahåndtering. Avtalen har et tidsspenn på 7 år, men fornyes automatisk, med mindre EU og USA blir enige om å avslutte den. EU-kommisjonen er nødt til å legge fram et forslag om dette, som må gjennom en ny votering i Europaparlamentet.

NTB/Nettavisen

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere