RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Hurtigruten, Midnatsol
Hurtigruten, Midnatsol Foto: Knai, Vidar (Scanpix)

Usikker fremtid for Hurtigruten

Sist oppdatert:
Kystruten Bergen-Kirkenes skal ut på anbud - og skal ikke lenger hete Hurtigruten.

Reiselivssjef Ole Warberg i Bergen krysser alt han har for at Hurtigruten får bestå slik den er i dag.

- Vi har over 60.000 gjestedøgn i Bergen hvert år som er relatert til Hurtigruten, sier Warberg til BA.no.

I juli la Samferdselsdepartementet den fremtidige driften av kystruten Bergen-Kirkenes ut på internasjonalt anbud.

Det skal ikke lenger hete hurtigruten, men kystruten, fordi Hurtigruten er et egennavn på selskapet som i dag trafikkerer strekningen.

Vil bevare ruten
30. september går fristen for å legge inn anbud på driften fra 2013 til 2022 ut.

Anbudet har skapt stor debatt i Nord-Norge. Her frykter ordførere et dårligere tilbud.

Direktør i Hurtigruten, Olav Fjell, forventer konkurranse om anbudet, og sier at de er klare til kamp. I Bergen får Fjell støtte.

– Vi ser det som fordelaktig at Hurtigruten fortsetter. Dette fordi de har erfaringen, engasjementet, nettverket, skipene og de viktige salgs- og markedsapparatene i den store verden. Dermed kan de gjøre den beste jobben med ruten og få flest mulig tilreisende, sier Warberg, som slår et slag for å bevare Hurtigruten.

Kvaliteten betyr mye
I konkurransegrunnlaget er det åpnet for tre alternative tilbud, der ikke alle sikrer daglig drift gjennom hele året.

Det er heller ikke satt krav til en gjennomgående rute. Dette betyr at man kan få en rute på strekningen Bergen til Tromsø og en egen rute fra Tromsø til Finnmark.

Kravet til passasjerkapasitet er på 320 og det er ikke krav til alder på skipene. Det vil si at båtene kan være mindre og eldre enn den minste båten, «Nordstjernen», er i dag.

– Det er viktig for oss at det kommer en rute og avganger slik det er i dag, og at kvaliteten ikke blir dårligere. Det vil kunne føre til færre reisende, påpeker Warberg.

Viktig for Bergen
Reiselivssjefen illustrerer hvor viktig Hurtigruten er for Bergen.

– Vi har over 60 000 gjestedøgn i Bergen hvert år som er relatert til Hurtigruten, og også mye flytrafikk. De som reiser med Hurtigruten blir gjerne igjen i Bergen et par dager før eller etter reisen, sier han, og trekker frem viktigheten for både havnen, reiselivet, severdighetene og handelen i Bergen.

Warberg får støtte fra Tom-Christer Nilsen, fylkesvaraordfører og Høyres representant i fylkesutvalget.

– Turistene som kommer til Bergen forventer mer enn køyesenger på et gammelt skip. Vi kan akseptere tilpasninger i tilbudet, men kvaliteten er viktigst, sier han.

Se flere saker fra Bergen her

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere