RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
SÅ FLYKTNINGER HELE TIDEN:  Kaptein Einar Winnem forteller at de så båtflyktninger hele tiden under oppholdet i Middelhavet i fjor. Dette bildet ble tatt fra offshoreskipet Bourbon Orca mens Winnem var på brua.
SÅ FLYKTNINGER HELE TIDEN:  Kaptein Einar Winnem forteller at de så båtflyktninger hele tiden under oppholdet i Middelhavet i fjor. Dette bildet ble tatt fra offshoreskipet Bourbon Orca mens Winnem var på brua. Foto: Privat

- Du lar ikke noen dø foran øynene dine

Sist oppdatert:
Einar Winnem (47) og hans kolleger var med og reddet 1900 båtflyktninger i Middelhavet i fjor.

- Vi så dem daglig, noen i fiskebåter, andre i gummibåter. På det meste talte vi 500-600 personer i én båt. I godt vær kan det gå bra, men med litt bølger var de i nød.

Les også: Slik opererer menneskesmuglerne

Einar Winnem fra Tromsø (47) var en av kapteinene om bord på det norske ankerhåndteringsfartøyet «Bourbon Orca» i Middelhavet i fjor høst og glemmer ikke båtflyktningene. Det norske mannskapet på totalt 33 var med og reddet over 1900 båtflyktninger under sitt opphold der.

- Mange flyktet fra krigen i Syria. Andre kom fra Nigeria eller Mali. Det var kvinner og barn, unge og eldre, spedbarn og folk på 70-80 år. Vi så gravide som var sju, åtte måneder på vei. I den redningsaksjonen jeg var med på, berget vi en ung mann på 18-19 år. Vi fikk ham om bord, pakket ham i et pledd og fikk vedkommende overlevert til kystvakten en times tid senere. Han hadde ligget åtte, ni timer i vannet og var nedkjølt og utmattet. Jeg tror ikke han hadde klart seg stort lenger, sier Winnem til Nettavisen.

Les også: På 15 år har 22.000 flyktninger mistet livet i forsøket på å nå Europa

80-90 personer i gummibåt

Den unge mannen var en av 80-90 personer om bord i en gummibåt på vei fra Libya. Det var hull i båten og den begynte å synke. Åtte personer var savnet og av disse plukket «Bourbon Orca» opp én person. Det norske fartøyet var en av flere båter som deltok i denne redningsoperasjonen, som pågikk fra ettermiddagen, utover kvelden og natta og til neste morgen.

I etterkant mottok mannskapet på «Bourbon Orca» priser og heder for innsatsen i Middelhavet, men Winnem innrømmer at oppholdet var en påkjenning.

TOK OM BORD FLYKTNINGER I HAVSNØD: Kaptein Einar Winnem (47) og hans kolleger var med og reddet 1900 båtflyktninger i Middelhavet i fjor. Om bord i denne båten var det 400-500 mennesker.

- I Middelhavet er det ikke et spørsmål OM båtflyktninger kommer i havsnød, men NÅR. Ofte er det båter av dårlig kvalitet, gummibåter med tre luftkammer og en påhengsmotor på 50 hestekrefter. Fra de flyktningene vi pratet med fikk vi høre at de hadde fått en satellittelefon av menneskesmuglerne og beskjed om å ringe kystvakta og melde at de var i havsnød så fort de så en båt eller rigg.

Noen ganger fikk nordmennene beskjed om å eskortere båtflyktningene. Noen ganger kastet de over drikkevann samtidig med at kystvakta ble varslet. Men var de i havsnød, gjaldt det å få dem om bord og ta hånd om dem etter beste evne inntil flyktningene kunne overleveres til myndighetene.

Les også:  FN: 800 omkom i forliset utenfor Libya

- Til havs i flere døgn

- Flyktningene har kanskje blitt forespeilet et døgn til havs av menneskesmuglerne, men med de fartøyene de har er det ofte snakk om tre døgn før de når fram, sier Winnem.

- Hva tenker de om risikoen ved å legge ut på flukt på denne måten?

- De vi pratet med sa det var bedre å dø på havet enn å bli værende i hjemlandet.

- Dere drar ned dit og har en jobb å gjøre. Hvordan er det å havne midt i oppe i alt dette?

- Det var ikke noe vi så fram til. Det blir en konflikt mellom de som har chartret båten og oss. Som ankerhåndteringsfartøy ligger du delvis standby ved en rigg for deres sikkerhet, men når noen er i nød, går du og redder dem. Vi spør alltid, men vi går uansett.

- Kan ikke la folk dø

- Hva sier du til de som mener at båtflyktningene får seile sin egen sjø?

- Det er galskap å si noe slikt. Sjøloven gjelder, men det er ikke den du tenker på når du står i den situasjonen. Det handler om å være et medmenneske. Du lar ikke noen dø foran øynene dine. 

- Etter tragedien i helgen diskuterer man hvilke tiltak som må settes inn for å hindre at flere båtflyktninger drukner. Hva tenker du at verdenssamfunnet må gjøre?

- Så lenge det er krig, blir det ikke stans i flyktningestrømmen. Det er ingen enkel løsning på dette. Men skal du redde disse stakkarene, må du ha flere båter. Italia hadde fem-seks båter under operasjon Mare Nostrum i fjor, men selv det var ikke nok.

Winnem hadde to turer til Middelhavet med «Bourbon Orca». De jobbet i skift med fire uker på og fire uker av og hadde Malta som base. Båten befinner seg nå i Trinidad og Tobago.

- Kommer du til å ta flere oppdrag i Middelhavet?

- Kommer man dit, får man gjøre sitt beste, men noe særlig artig var det ikke, sier Winnem.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere