RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Et Germanwings-fly venter på flyplassen i Dusseldorf tirsdag. Det var et selskapets fly som styrtet i alpene, hvor 150 personer omkom.
Et Germanwings-fly venter på flyplassen i Dusseldorf tirsdag. Det var et selskapets fly som styrtet i alpene, hvor 150 personer omkom. Foto: Martin Meissner (Ap)

- Et pålitelig fly

Sist oppdatert:
- Flyet har ingen kjente svakheter og er pålitelig, sier leder i Norsk Flygerforbund.

ALPENE: Flytypen som styrtet i Frankrike – Airbus A-320 –er et sikkert fly, mener leder i Norsk Flytekniker Organisasjon.

Les også: 150 omkom i flyulykken

Ifølge franske myndigheter har ingen av de 150 om bord i Germanwings-flyet overlevd styrten ved byen Digne-les-Bains, et stykke nord for Nice.

- Det er trist for luftfarten, og de som er om bord så klart, sier leder Andreas Sundt i Norsk Flytekniker Organisasjon til Nettavisen.

Ifølge Sundt er flytypen A320 et veldig sikkert fly.

- Du kan egentlig sammenligne med Boeing sine fly, det står ikke noe tilbake der heller, sier han.

- Det kan skje feil

Han forteller at alle fly er bygd med flere sikkerhetssystemer, med flere fartsmålere og høydemålere.

- Alt er dobbelt, og trippelt i enkelte tilfeller. I tillegg har man jo to piloter om bord, så da eliminerer man ved feil at ting skal gå galt, sier Sundt.

Han ønsker ikke å spekulerer i hva som kan ha gått galt.

- Hva skjer når flyet blir borte fra radaren?

- Da har det gått ned, for radaren virker ikke når objektet står stille, sier han, og legger til:

- Det kan skje feil, og pilotene har opplæring og rutine ved slike tilfeller, sier han

Sundt viser til flyet som landet på Hudson river i 2009, der alle passasjerene overlevde.

- Hudson river er et veldig godt eksempel på at et fly seiler ned, det styrter ikke av seg selv, sier han.

- Har folk noen grunn til å bli bekymret for å fly nå?

- Nei, jeg ser ikke på det som noen grunn til å bli bekymret, sier Sundt.

Gammelt fly

Flyet, av typen Airbus A320, reiste fra Barcelona og skulle til Dusseldorf.

Ifølge Flightradar24 er Germanwings A320 D-APIX-maskin en av de eldste av A320-maskinene. Den ble levert i 1990.

Flystyrten i dag var første ulykke med et passasjerfly i rute i Frankrike på 15 år, skriver Le Figaro.

Forrige gang var Concorde-ulykken i Gonesse juli 2000 der er 113 personer mistet livet.

Germanwings er et av Lufthansas lavprisselskap.

Nettsiden til Germanwings er for øyeblikket nede. På Twitter opplyser selskapet at de vil komme med mer informasjon når de har flere detaljer fra ulykken.

Ingen kjente svakheter

Rundt 6.000 eksemplarer av Airbus A-320 er i bruk rundt om i verden. Verken SAS eller Norwegian har foreløpig modellen i sine flåter, men det er et fly som ligner på Boeing 737 -serien, forteller leder Petter Førde i Norsk Flygerforbund til NTB.

Fakta: Germanwings:

Klikk for å åpne faktaboksen
 
  • Tysk lavprisselskap som i 1997 ble etablert som lavpris-alternativet til flyselskapet Eurowings.
  • Selskapet ble kjøpt opp av den tyske flygiganten Lufhansa i 2008, og er nå en del av Star Alliance.
  • Før flyulykken hadde selskapet 81 fly, med base på en rekke tyske flyplasser, med unntak av München og Frankfurt som Lufthansa flyr egne fly fra.
  • I januar bestemte Lufthansa at Germanwings-navnet skulle avvikles, og hele flåten skulle gå tilbake til å fly under navnet Eurowings innen høsten 2015.

– Det er samme størrelse og et veldig pålitelig fly, sier Førde.

– Det har ingen kjente svakheter og har vært i produksjon lenge, fortsetter han.

Flygerforbundets leder har i sine over 30 år bak spakene ikke fløyet ruten ulykkesflyet var på – fra Barcelona til Düsseldorf, men understreker at luftrommet over Europa er ryddig og greit, og under konstant radarovervåking.

Fly er den udiskutabelt sikreste måten å bli transportert på, understreker Petter Førde.

– Flyene får et ettersyn som tilsvarer at du skulle vært på verksted med bilen din hver tredje dag, sier han

Følg live-dekningen her!


Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere