RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Jeanne Kornum (SCANPIX)

- Farligere å fly i krisetider

I Danmark skjerper de kontrollen av flyselskapene.

Det danske Statens Luftfartsvæsen (SLV) frykter at selskapene kutter i sikkerheten under den globale finanskrisen.

Det er spesielt det daglige vedlikeholdet av flyflåten som bekymrer det danske luftfartsverket, skriver den danske avisen Politiken. Ifølge kommunikasjonssjef Thorbjørn Ancker vedlikeholder selskapene sine fly mer enn myndighetene krever, men det er bare i oppgangstider. Er det mindre penger å rutte med, så blir denne ekstra sikkerheten kuttet.

På tå hev
- Det stilles større krav til at myndighetene er på tærne, når det er nedgangstider istedenfor oppgangstider. Vi er mer oppmerksomme og kikker på noen andre ting enn vi vanligvis ville gjort, sier Ancker til avisen.

Han påpeker at kravene til de danske myndighetene er bra nok, men at det ikke gir rom for feilmargin.

I 2007 fant SLV 1851 feil og mangler under sine 541 inspeksjoner. Tilsvarende tall for 2008 er ikke klar, men ifølge kommunikasjonssjefen forventes det at både antall feil og inspeksjoner vil stige.

Ingen bekymring i Norge
I Norge deler de ikke danskenes bekymring. Direktør for Luftfartstilsynet, Heine Richardsen, tror ikke at det er fare for at flyselskapene har et dårligere vedlikehold av flyflåten under finanskrisen.

- Vi har ikke opplevd at flyselskapene vedlikeholder flyene sine mindre enn hva myndighetene krever. Men vi er tett på og følger utviklingen nøye på flere områder, sier Richardsen til Aftenposten.

Han legger til at Luftfartstilsynet, i tillegg til vedlikeholdet og det flyoperative, også har et økonomisk tilsyn og forsikrer seg om at selskapene har god nok økonomi til å følge forskriftene.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere