RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: TATYANA MAKEYEVA (Reuters)

- Flyplasser er åpne bombemål

Sist oppdatert:
Flyplasser har blitt oversett som terrormål, mener eksperter.

35 mennesker ble drept og over 150 skadd i terrorangrepet på flyplassen Domodedovo i Moskva mandag ettermiddag. President Dmitrij Medvedev har beskyldt flyplassmyndighetene for dårlige sikkerhetsrutiner.

Selve terrorangrepet skjedde ved flyplassens ankomsthall. Her er sikkerhetstiltakene langt lavere enn innenfor innsjekkingsområdet. Dette kombinert med store folkemengder gjør det til et yndet terrormål, ifølge eksperter.

- Flyplasser står helt åpne
En uavhengig, britisk sikkerhetskonsulent med luftfart som spesialitet, mener at sikkerheten ved flyplasser er blitt oversett. Han hevder at sikkerhetstiltakene hovedsakelig har vært fokusert på å forhindre terrorister fra å komme seg om bord på flyene.

- Mange flyplasser står helt åpne, så enhver person kan gå inn og sprenge seg selv i luften, sier Chris Yates til Reuters.

Yates får også støtte fra andre eksperter.

- Det er et kjempehull i sikkerheten, sier Philip Baum, som er redaktør for magasinet Aviation Security International.

- Ikke så vanntett
Terrorekspert Tore Bjørgo sier også at flyplasser er utsatte mål, men ikke oversett.

- Dette med flyplasser er nok ikke oversett som terrormål, men man har ikke så vanntette sikkerhetssystemer for å hindre ting eller personer fra å komme inn på flyplassen, som man har ved hovedsikkerhetskontrollen, sier professor ved Politihøgskolen, Tore Bjørgo, til Nettavisen.

- Det sier seg selv at man et eller annet sted må sette barrieren, og den barrieren er ved hovedsikkerhetskontrollen.

Les også: - Uklart om «svarte enker» sto bak angrepet

- Ingen ny trend
Bjørgo sier at angrep i usikrede områder som i ankomsthallen, ikke er noe nytt.

- I Glasgow hadde man en brennende bil som kjørte inn i terminalen i 2007, og i Israel hadde man en massakre i ankomsthallen på flyplassen Lod i Tel Aviv i 1972. Det vil alltid være områder som er mindre kontrollert, men på noen utsatte flyplasser har man en ytre sirkel hvor man sjekker noen biler og personer. Men den kontrollen vil ikke være så omfattende som ved hovedsikkerhetskontrollen, sier han.

- Et attraktivt mål
Bjørgo mener likevel at angrep på flyplassene ikke gir samme signaleffekt som når en bombe går av om bord i et fly.

- Det er klart det har en signaleffekt det og. Men det skiller seg ikke så mye fra angrep på en jernbanestasjon, en bussterminal eller en fotballkamp. Det at det er mange mennesker der, gjør det til et attraktivt mål, sier han.

- På noen flyplasser har man også patruljerende politi. Men patruljerende politi kan heller ikke hindre det som skjedde i går. Det er mest en betryggende og beroligende effekt.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere