RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: TV 2 Nettavisen/Arne Lutro

- Måtte skrive savnetlister for hånd

Sist oppdatert:
PHUKET (TV 2 Nettavisen): Det tok fire dager fra katastrofen til det norske ambassadekontoret i Phuket hadde datautstyr til å registrere savnetmeldinger. I mellomtiden skrev de manuelle lister.

Det forteller en av dem som var med i arbeidet med å registrere meldinger om savnede, overlevende og skadde til TV 2 Nettavisen. Vedkommende sier de i starten var nødt til å kjøpe blokker og penner for å skrive ned all informasjonen flombølgerammede nordmenn kom med.

- Vi hadde ikke oversikt. I ettertid er det veldig tøft å ha vært med på å gi falske håp eller unødvendige bekymringer til folk her nede og hjemme. Det er nok det jeg sliter mest med nå, sier en kilde.

Førte alt for hånd

Da TV 2 Nettavisen tre dager etter katastrofen kom til det midlertidige ambassadekontoret som ble opprettet på Phuket International Hospital, var stemningen svært hektisk og til tider kaotisk. Alle lister over savnede, overlevende og skadde ble ført for hånd. Det virket ikke som om én person satt med det overordnede ansvaret.

Konsul Bjørn Bjerkås, som var ansvarlig på Phuket de første dagene, var svært opptatt med å sørge for koordinering av alt arbeidet.

De håndskrevne listene ble mailet hjem til Norge via datamaskiner sykehuset lånte ut til ambassaden. Her ble det også lastet ned nye meldinger om savnede, samt bilder av disse. Det tok UD tre dager å få tak i en printer til å skrive ut opplysningene som kom til sykehusets datamaskiner.

Først neste dag, fire dager etter flodbølgen, så TV 2 Nettavisen en bærbar pc på bordet.

- Hjemme i Norge har vi systemer og skjemaer på datamaskiner for slike tilfeller. Her var det ingenting, sier en av dem som jobbet med registreringsarbeidet.

- Ingen rutiner

Ifølge en kilde i Kripos , som først flere dager etter katastrofen overtok arbeidet med registrering og oppdatering av savnede, pårørende og døde, fantes det ikke noen rutiner ved den norske ambassaden for å takle slike ekstreme tilfeller.

Dette avviser en anonym kilde i UD overfor TV 2 Nettavisen. Vedkommende sier det er utarbeidet rutiner, men forklarer feilregistreringene med at det kom svært mange henvendelser på kort tid.

- Problemet var det var kaos og stress på stedene hvor man tok i mot henvendelsene. Hjemme i Norge satt vi 20 personer på UD og tok i mot savnedemeldinger. Telefonene ringte ustanselig. Familie, venner og kollegaer ringte alle inn, og flere som ringte inn hadde bare fornavn, etternavn eller fødselsår på dem de ville melde savnet. Vi var opptatt av at ingen skulle bli glemt og registrerte alt. På grunn av den store pågangen ble det ingen tid til å kvalitetssikre informasjonen vi satt med og det førte til mye dobbeltregistrering, sier en av UDs representanter i Phuket til TV 2 Nettavisen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere