RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Pål Guttormsen (Avisa Nordland)

- Oppdraget er farlig

Sist oppdatert:
- Det er tøft for både dem og familiene.

BODØ (Avisa Nordland): Det sier styrkesjef Bård Solheim, til an.no.

Jagerflypiloten skal lede det norske bidraget i Libya som teller omlag 120 personer. De fleste er stasjonert i Bodø, mens resten av den norske styrken kommer fra Ørlandet.

- Imponert
På kort tid har Luftforsvaret klargjort seg for Libya-oppdraget. Mandag formiddag reiser de første - av foreløpig seks F-16-maskiner - til en base i Middelhavet.

- Det blir krevende, men jeg er ydmyk i forhold til oppdraget. Det er krevende fordi vi er usikre på hva vi skal gjøre og at det har vært veldig kort varsel, sier Solheim til an.no.

Oberstløytnanten skryter av personellet som det siste døgnet har gjort seg klar:

- Jeg er veldig imponert. Det er tøft for dem og familiene, men personellet har opptrådt utrolig positivt.

Les også: Norske jagerfly drar mandag

Verktøykasse
Den norske styrken er ifølge Solheim klar til å bidra i Libya:

- Vi har topp fly og verktøykassa til å henge på flyet.

Både Solheim og luftvingsjef Per Egil Rygg viser til at de trener daglig på slik type oppdrag.

- Men det er spesielt nå på grunn av den korte tidsfristen, da er det ekstra tøft. Det er ikke ukjent for personell og familie. Det er den type yrke at dette kan skje, sier brigader Rygg som viser til at det blir etablert et hjemmestøtteapparat for familiene til personellet.

Lav risiko
Rygg legger ikke skjul på at oppdraget er farlig. Men:

- Vi tar alle forholdsregler for å opptre sikkert med så lav risiko som mulig. Det gjør vi i alle oppdrag. Vi har gode rutiner på å ha lav risiko.

Ifølge sjefen, som ikke reiser, er dette en arbeidsoppgave som de har et profesjonelt forhold til.

- De fleste er veldig komfortable med at dette er håndterbart, sier Rygg.

Høyt erfaringsnivå
Oppdraget i Libya blir den fjerde internasjonale operasjonen for norske kampfly, etter Kosovo og to ganger i Afghanistan. Det siste skarpe oppdraget var med base i Kabul i 2006.

Flere av de som reiser til Libya-oppdraget var også med for fem år siden, bekrefter sjefen for 132.luftving.

- Erfaringsnivået er høyt. Mange har vært ute i operasjoner før og er veldig godt trent, også gjennom øvelser, og er trygge på dette. Vi drar med formål for å bidra, sier Rygg.

- Vi er forberedt å delta i hele spekteret, luft til luft og luft til bakkeoperasjoner, fortsetter han.

Sivile tap
Ifølge ham kan dette oppdraget komme til å strekke seg over tid, minst tre måneder.

Norge kan også - ved forespørsel - bidra med flere enn seks fly. Mannskapene som sendes nedover kan trolig bli stasjonert i mellom seks uker og tre måneder.

Brigader Per Egil Rygg påpeker at man ikke aksepterer sivile tap:

- Vi skal gjøre alt som står i vår makt for å unngå sivile tap.

Les flere saker hos Avisa Nordland her.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere