RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: (AP Photo/Zina Deretsky, National Science Foundation

- På denne planeten kan det være liv

Sist oppdatert:
På denne planeten - 20 lysår unna - kan det være vann - og liv.

Et team av eksoplanetjegere har oppdaget et solsystem - 20 lysår fra vårt eget - med en planet tre ganger jordens masse og med en avstand til sin sol som gjør den «beboelig».

Tiår med observasjoner
Oppdagelsen er et resultat av av mer enn et tiår med observasjoner gjort fra W. M. Keck Observatoriet på Hawaii, melder NASA på sine nettsider.

Sammen med National Science Foundation er NASA selv en av sponsorene for denne jakten på planeter i andre solsystem. Ifølge astronomene er det ikke utenkelig at det er flytende vann på planeten, som er den sjette som er oppdaget i dette solsystemet.

Den mest jordlignende til nå
Hvis disse hypotesene kan bekreftes, vil det være den mest jordlignende eksoplaneten som er oppdaget til nå.

For astromenener er en «beboelig» planet en som kan gi grobunn for liv, ikke nødvendigvis en der mennesker kunne overleve.

Rundt en rød stjerne
Rapportene om planeten som går i bane rundt den røde stjernen Gliese 581 kommer etter 11 år med observasjoner der astronomene brukte HIRES-spektrografen i Keck-teleskopet. Det spektrografen måler er stjernens ørlille slingring som forårsakes av gravitasjonstiltrekningen fra planetene. På den måten kan forskerne beregne disse planetenes størrelse.

Halve planeten alltid i skygge

Planeten bruker kun 37 dager på sin ferd rundt denne stjernen. Dens masse indikerer at det er en steinplanet som vår med nok gravitasjonskraft til å holde på en atmosfære. Gliese 581 befinner seg 20 lysår fra oss. Planeten som er oppdaget har foreløpig bare navnet Planet D. I motsetning til vår egen jord, går denne planeten i en fastlåst bane rundt sin sol, der en side av planeten alltid er vendt mot stjernen og den andre alltid er i skyggen. Det er i randsonen mellom lys og skygge forskerne mener det kan være snakk om en «beboelig» sone.

Les mer på NASA.gov.

Se Steven Vogt fra US Santa Cruz and UC Observatories og Paul Butler fra Carnegie Institution of Washington diskutere oppdagelsen med Lisa-Joy Zgorski fra National Science Foundation på denne videoen hentet fra NSFs hjemmeside.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum