RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- SAS brukte feil reservedel

Sist oppdatert:
Det var SAS' egen skyld at et Dash Q800-fly måtte nødlande på Kastrup flyplass i oktober.

SAS handlet i strid mot de godkjente prosedyrene utviklet av den kanadiske flyfabrikanten Bombardier. SAS-mekanikerne hadde skiftet ut en reservedel i landingsstellet på oppfordring av pilotene den 22. oktober.

Dette resulterte i at en glemt pakning i flyets landingsstell blokkerte en hydraulisk arm som igjen førte til at høyre landingshjul ikke ble slått ut under landing.

Dramatisk nødlanding
Fem dager senere måtte flyet nødlande, melder den danske avisen Politiken. Flyet måtte foreta en dramatisk nødlanding med 44 mennesker om bord 27. oktober.

Det var nettopp problemer med høyre landingshjul som forårsaket to andre nødlandinger med Dash-8-fly i september.

Det var en såkalt O-ring som hindret det høyre landingshjulet fra å folde ut før landing.

SAS-mekanikerne skal ha skiftet ut reservedelene uten å ha kontaktet flyfabrikanten Bombardier.

Feil reservedel
Fabrikanten opplyser til Politiken at SAS’ utskifting av reservedelene skjedde på en måte som strider mot de godkjente prosedyrene fordi SAS brukte en reservedel som var beregnet på nesehjulet – og ikke høyre landingsstell.

SAS er svært ordknapp når det gjelder å kommentere opplysningene som ble avdekket i Havarikommisjonens foreløpig redegjørelse av nødlandingene med Dash 8-flyene.

- SAS gjør ikke noe uten å følge manualene, opplyser Bertil Ternert, talsmann for SAS-konsernet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere