RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Vinnerne blir kundene

SAS’ nye flyselskap på det norske markedet, SAS Braathens, er konsernets kampmiddel mot lavprisselskapene på det norske markedet.

- Vinnerne blir kundene, mener selskapets administrerende direktør Petter Jansen, som sier at det nye selskapet starter en ny æra.

Med en kostnadsstruktur i bunnen, på bakgrunn av nye kollektivavtaler med de ansatte i Scandinavian Airlines og Braathens, og et omfattende spareprogram, mener SAS-ledelsen med konsernsjef Jørgen Lindegaard i spissen, at SAS Braathens i Norge skal kunne konkurrere med nær sagt hvem som helst.

Markedsnærhet
Jeg kommer tilbake til ruteprogram og prisnivå i april. Men allerede nå kan jeg love meget konkurransedyktige priser og et rutenett som omfatter 41 reisemål fra Longyearbyen i nord til Las Palmas i sør, sa administrerende direktør Petter Jansen på en pressekonferanse på Gardermoen onsdag ettermiddag.

Han har erfaring fra luftfarten tidligere, og fra 1993 til 1996 var han sjef for flyplassen på Fornebu. Han har valgt seg nåværende sjef for Braathens, Knut A. Solberg, som sin viseadministrerende direktør, og Johnny Skoglund som kommersiell direktør. Han har tilsvarende stilling i Braathens i dag.

Enveisbilletter
SAS Braathens kommer til å få en årlig omsetning på rundt 10 milliarder kroner, og vil bli det største flyselskapet i SAS-familien. Sammen med Widerøe og de norske hotellene er den norske virksomheten den desidert største i SAS-gruppen.

Inntil videre vil det nye selskapet, som skal være på vingene i mai, beholde det rutenett Scandinavian Airlines og Braathen har i dag. I tillegg vil selskapet i juni introdusere tre nye ruter fra Oslo til Manchester, Geneve og London/Gatwick.

Det legges opp til énveispriser på alle ruter og enkle regler for billettbestilling, opplyste Jansen. På ruter til enkelte typiske forretningsreisemål i Europa vil kabinen kunne bli innredet med en egen klasse for dem som foretrekker ekstra komfort og fleksibilitet. Også når det gjelder servering om bord, vil Petter Jansen gå inn for det han kaller « fleksible løsninger».

Samordningen
Samordningsprosessen mellom det nåværende Scandinavian Airlines og Braathens starter med det første, med sikte på at integrasjonen skal være fullført innen april 2005.

Jansen sier at det er for tidlig å fastslå hvor mange av dagens medarbeidere i Braathens og Scandinavian Airlines som blir til overs, men de vil i første rekke bli å finne i administrasjonen. Men på grunn av at man vil høste produktivitets- og effektiviseringsgevinster blant piloter og kabinpersonale, kan det bli snakk om overtallighet også for disse gruppene.

Prinsippet om virksomhetsoverdragelse skal gjelde, og utvelgelseskriteriene blir kvalifikasjoner og ansiennitet for de ansatte i administrasjonen, og ansiennitet for flygerne og de kabinbesetninger.

Det er i dag vel 4.500 ansatte i begge selskapene.

(NTB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere