RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Matt Rourke (Ap)

- Visste om sikkerhetshull før bombealarm

Sist oppdatert:
I årtier har amerikanske myndigheter kjent til problemene uten å ta tak i situasjonen.

Det er litt over ni år siden 11 september angrepene og USA innledet krigen mot terror.

Dette forhindrer ikke at amerikanske myndigheter i mer enn ni år har visst om åpenbare sikkerhetshull innen flyfrakt, ifølge Associated Press.

Riktignok har de blitt hardt motarbeidet av bransjen, som har fryktet løpske kostnader, økt leveringstid og kundeflukt.

Forrige måned snappet amerikanske myndigheter, etter tips fra Saudi arabisk etteretning, opp to forsendelser med eksplosiver som ble forsøkt smuglet fra Jemen til USA med UPS og FedEx. Pakkene inneholdt nok eksplosiver til å sprenge flyene de skulle sendes med.

Les også: Saudi-Arabia tipset USA om terrortrussel

Denne hendelsen har satt sikkerhet rundt flyfrakt tilbake på dagsorden for de amerikanske myndighetene. Men også denne gangen venter tøff lobbyvirksomhet fra en multimilliard industri som ikke vil ha statlige krav tredd nedover hodet.

Lobbyhistorikk
I 2004 prøvde sikkerhetsavdelingen i det amerikanske samferdselsdepartementet å innføre krav om at hver enkelt pakke skulle scannes før de ble lastet på fly. Uavhengig av om flyet skulle til, fra eller innenlands i USA.

Interesseorganisasjonen til fraktselskapene, Cargo Airline Association, brukte da argumenter som tonet ned hele terrortrusselen og fikk solgt inn at lengere leveringstid ville påvirke bransjen så mye at det ville få globale, økonomiske konsekvenser.

- Bransjen flyr pakker verden over fra alle personer i alle land, nettopp fordi det ikke finnes noen reell trussel mot operatørene innen flyfrakt, argumenterte Cargo Airline Association.

Og myndighetene ga etter.

- TSA tror det å innføre for tøffe krav til sjekking av hvert enkelt kolli, vil medføre en uakseptabelt høy esktra kostnad på 650 millioner dollar for aktørene det første året, sa de i etterkant da det ikke ble innført noen ytterligere sikkerhatskrav, ifølge Associated Press.

Forskjellige standarder
Flybomber på 1970-tallet og Lockerbie-ulykken i 1988 satte sikkerheten for passasjerfly høyt på agendaen. Myndighetene i USA har derfor krevd at hvert enkelt kolli som lastes på passasjerfly i USA både skal scannes og gjennomgå røntgen, men slike krav finnes ikke for rene fraktfly.

I 1994 konkluderte en rapport med at manglende samarbeid mellom US postalservice og Federal Aviation Administration til at en brevbombe styrtet en Amercan Airlines-flyvning i 1979.

28 år senere i 2007 gikk så mye som et dusin aktører innenfor flyfrakt sammen om et brev til senatet hvor det ble påstått at det å innføre samme sikkerhetsstandard for passasjer-og fraktflyvninger vil være en umulig standard å oppnå.

Det jobbes aktivt for å få inngått et kompromiss i saken og begge parter har sålangt gitt litt for å møtes på midten. Blant annet har aktørene på sn side fått igjennom at pakker som sendes utenifra og inn i USA på fraktfly ikke trenger å dobbeltsjekkes.

Forrige uke ble det oppdaget flere brevbomber som ble forsøkt sendt fra Aten i Hellas til flere prominente personer i Europa. I denne sammenheng visste greske luftfartsmyndigheter langt større handlekraft og stoppet alle flyvninger inn til, ut av og internt i Hellas i to dager.

Les mer om det her: EU holder krisemøte om terror

Lobbymuskler
Flyfrakt er langt ifra blottet for politiske kontakter.

Bare i år har FedEx brukt nesten 120 millioner norske kroner på lobbyvirksomnhet. Og selskapets CEO, Frederick W. Smith, er og har vært en selvskreven gjest hos de siste tre presidentene, Obama, Bush og Clinton, i enhver sosial sammenheng.

Les flere saker på NA24

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere