RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- YouTube forandrer verden

Videoer lagt ut på YouTube tar innersvingen både på myndigheter og etablerte medier.

2006 ble året da YouTube slo gjennom for fullt. Mobilvideoen av hengningen av Saddam Hussein og amerikanske soldaters egne bilder fra Irak har slått hull på offisielle kilders versjon av begivenhetene.

Hver dag legges 65000 videoer ut på nettstedet. I fjor høst kom bilder av kinesiske soldater som skjøt ned tibetanske flyktninger i Himalaya. Blant de drepte var en nonne. Norske klatrere var vitne til nedslaktingen . Ifølge kinesiske myndigheter skjøt soldatene i selvforsvar etter å ha blitt angrepet av flyktningene.

- Videoen som ble lagt ut på YouTube viste hvor absurd forklaringen var, skriver redaktøren av det anerkjente tidsskriftet Foreign Policy, Moisés Naím.

YouTube-effekten
Redaktøren hevder at YouTube-effekten er mye sterkere enn den såkalte CNN-effekten. CNNs direktesendtebilder fra Bagdad under den første Golfkrigen i 1992 var banebrytende for verdens TV-seeere.

- Men selv tusenvis av journalister i BBC, CNN og andre internasjonale medieselskaper kan ikke være til stede like mange steder som millioner av mennesker med videomobil, skriver han.

YouTube har også endret amerikanernes syn på krigen i Irak. Flere klipp viser Irak sett gjennom øynene til amerikanske soldater. Militærmyndighetene nekter soldatene å legge ut flere videoer fra Irak uten forhåndsgodkjenning.

Søker utenfor
David Falconflick, mediekommentator for radiokanalen NPR, mener YouTube forsterker tendensen til at folk oppsøker andre kilder enn tradisjonelle medier.

- TV-kanalene taper. Folk går ikke lenger bare til kringkastet media, vi søker utenfor vanlige TV-nyheter, og siler ut det vi vil se, sier han ifølge NRK.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere