RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

130.000 ÅR: Amerikanske forskere har gjort en grundig undersøkelse av mastodonten, som i sin tid ble funnet sør i California. Tester viser at dyret er rundt 130.000 år gammelt. Foto: Foto: AP

Arkeologisk funn i USA: - Hvis det stemmer er det sensasjonelt

Sist oppdatert:
Et arkeologisk funn i USA tyder på at det var tidlige mennesker i Amerika mer enn 100.000 år tidligere enn antatt hevder ny studie.

Inntil nå har den rådende teorien vært at det ikke var mennesker i Amerika før for 15.000 år siden.

Men historiebøkene må kanskje skrives om. Årsaken er en ny studie av rester av en mastodont – en utdødd slektning av elefanten.

FUNNET I 1993: Mastodonten, som ble funnet i San Diego i California allerede i 1993, er ikke blitt grundig analysert før nå. Bildet viser stedet hvor dyret ble funnet.

- Sammen med mastodonten ble det funnet flere skarpe steiner og biter av brukne ben, sier paleontolog ved San Diego Naturhistoriske museum,Tom Deméré til nyhetsstasjonen NPR.