RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Eric Gay (Ap)

BP kjøper opp negative Google-ord

Sist oppdatert:
Oljeselskapet beskyldes for å manipulere Google-søkene.

Oljeselskapet BP har forsøkt å manipulere søk på søkemotorer som Google og Yahoo i et forsøk på å styrke sitt negative omdømme, skriver The Times.

Selskapet er ansvarlig for den verste oljekatastrofen i USA gjennom tidene. BP har blant annet kjøpt opp søkekombinasjoner som «Deepwater Horizon», «Gulf of Mexico» (Mexicogolfen) og «oil spill» (oljesøl).

Gode plasseringer
Hensikten er at BP får gode plasseringer av sine egne sponsede lenker når brukere søker på disse søkekombinasjonene.

- Det er ingen tvil om at det har vært en budkrig for å kjøpe søkeord rundt dette. Klikkprisen for søkeord internasjonalt på «Oil spill» og «Gulf of Mexico» ligger langt over normalen for søkeord på Google, forteller direktør for forretningsutvikling i Mediehuset Nettavisen, Pål Nisja-Wilhelmsen.

Nisja-Wilhelmsen sier at prisen for søkefrasen «Oil spill» ligger på opp mot 16 kroner for ett klikk. Sammenlignet med en film som er aktuell nå, «A-Team,» som normalt sett ville vært høy, er det nesten tre ganger så høyt. Et søk av ord som «Obama» ligger på halvparten av prisen.

- Resultatet av dette er at det dytter ned andre legetime nyheter og kommentarer som omtaler oljesølet, sier Maureen Mackey som skriver for nettstedet Fiscal Times.

BP bekrefter at de kjøper opp søkeord på Internett. Men selskapet hevder de har tatt grep med hensikt å hjelpe folk som søker, til å få mer korrekt og informative opplysninger om oljesølet.

Brukt strategisk
I takt med at Internett har blitt en betydelig viktigere del av hverdagen, har selskaper bevisst forsøkt å styrke sitt omdømme ved å kjøpe gode plasseringer på søkemotorer.

- Jeg er ikke kjent med at dette foreløpig er brukt strategisk i Norge, men under valgkampanjer internasjonalt er det flere aktører som aktivt har gått ut og kjøpt søkeord for å påvirke meninger, forteller Nisja-Wilhelmsen.

- Hvor effektivt det er, kan selvfølgelig diskuteres. Stort sett vil det være slik at folk som søker vil ha de «virkelige resultatene» og ikke selskaps-PR, sier han.

- Søkeinformasjonen fra Google viser faktisk en relativt interessant tendens. Interessen og antall søk på «Oil spill» har store regionale forskjeller. De landene hvor det er høyest interesse i forhold til andre søk er Nigeria, Ghana og Norge som de tre største. Interessen er faktisk større i Norge enn i USA, forteller Nisja-Wilhelmsen.

66.000 per dag
BP har ikke avslørt hvor mye penger de har brukt på å kjøpe opp søkeord. Men markedsanalytiker Scott Slatin, som har søkemotorer som spesialfelt, anslår at BP bruker over 10.000 dollar per dag på å få de øverste plassene på nettsidene.

Dette tilsvarer 66.000 kroner i dagens kurs.

USAs president Barack Obama har kritisert BP for alle ressursene de bruker til å pynte på sitt eget omdømme etter oljekatastrofen. Han har også gått kraftig til angrep mot BP-sjefen, Tony Hayward, og kritisert ham for dårlig krisehåndtering.

Behandles i Kongressen
To komiteer og to underkomiteer i Kongressen behandler saker relatert til oljekatastrofen og oljeindustrien. BP-sjefen skal stille i Kongressen neste uke, melder BBC.

Oljeriggen Deepwater Horizon havarerte 22. april. Elleve mennesker omkom i eksplosjonen som forårsaket havariet. Verken myndighetene eller oljeselskapet har fått fullstendig kontroll over den omfattende lekkasjen fra oljebrønnen på havets bunn.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere