RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(AFP Photo)

Dødsflyet vedlikeholdt i Norge

Flyet som lørdag styrtet i Rødehavet med 148 personer om bord, gjennomgikk i fjor en teknisk vedlikeholdssjekk på Sola.
Sist oppdatert:

- Men flymotorene ble ikke sjekket på Sola, sier teknisk sjef i Braathens, ingeniør Harald Rosnes til NTB.

Han er sjef for staben som kontrollerte flyet. Flyet som styrtet var en Boeing 737-300 fra det egyptiske flyselskapet Flash Airlines.

- Flyselskapet opererer to fly av denne typen, og begge har vært inne på Sola for vedlikeholdssjekk høsten 2002, opplyser Rosnes.

Han forteller at det ene flyet forlot vedlikeholdsbasen 20.desember 2002, det andre gikk 28.februar 2003.

Rosnes presiserer at sjekken ble gjennomført i henhold til Flash Airlines vedlikeholdsprogram som er godkjent av egyptiske myndigheter.

Ikke motorene
Kontrollen som ingeniør Rosnes og hans stab gjennomførte av flyene, var en såkalt struktur og komponentsjekk.

- Motorene er blitt kontrollert av en annen vedlikeholdsoperatør, sier Rosnes.

Han legger til at "flyene var i den stand de skal være etter å ha gått gjennom det aktuelle vedlikeholdsprogrammet".

Rosnes sier han og staben hans selvfølgelig vil stille seg til rådighet dersom en eventuell egyptisk flyhavarikommisjon skulle ønske å stille spørsmål om hva Braathens vedlikeholdsavdeling fysisk har gjort med flyet og hva vedlikeholdsoppdraget har bestått i.

20 millioner kroner
Ifølge Stavanger Aftenblads nettutgave ble samtlige deler i Boeing-maskinen skrudd fra hverandre og kontrollert til minste detalj før flyet ble satt sammen igjen. Vedlikehold av denne typen er det mest omfattende som utføres. Flyet sto på Sola i nærmere to måneder før det ble sendt tilbake i trafikk nesten som nytt. Dårlige og utgåtte deler var da skiftet med helt nye.

Vedlikeholdsprogrammet skal ha kostet det egyptiske charterselskapet 20 millioner kroner.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere