RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

De farligste flyselskapene

Sist oppdatert:
Krasjlandinger, eksplosjoner og kapringer. Flyselskap fra det tidligere Sovjetunionen er de farligste i Europa.

Tirsdag ble 170 mennesker drept da et Tupolev 154M-fly fra Pulkovo Airlines krasjet i Ukraina. Dette er 13. gang siden 2001 et flyselskap fra det tidligere Sovjetunionen er innblandet i en dødsulykke.

Dødsulykker med flyselskap fra det tidligere Sovjetunionen, 2001-2006:

22. august 2006:
Pulkovo Airlines Tupolev 154M; nær Donetsk i Ukraina. Flyet var på vei fra feriestedet Anapa til St. Petersburg. Omkring 30 minutter etter avgang, på 11.000 meters høyde meldte besetningen om en nødssituasjon. Krasjlandingen skjedde omkring 48 kilometer nord for byen Donetsk. Ti besetningsmedlemmer og 160 passasjerer ble drept.

9. juli 2006: Sibir Airlines A310-300; Irkutsk, Russland. Flyet var på vei fra Moskva til Irkutsk. Regnværet gjorde at flyet ikke klarte å stanse på rullebanen, og kolliderte med en betongstruktur. Fem av de åtte besetningsmedlemmene og 119 av de 195 passasjerene ble drept.

3. mai 2006: Armavia Airlines A320 nær Sochi i Russland. Flyet krasjet i Svartehavet, omkring seks kilometer fra flyplassen. Åtte besetningsmedlemmer og 105 passasjerer ble drept.

3. februar 2005: Et Kam Air-passasjerfly av typen 737-200 var på vei mot Kabul i Afghanistan fra Herat da det krasjet i et fjellområde nær den afghanske hovedstaden. Åtte besetningsmedlemmer og 96 passasjerer ble drept. Flyselskapet er basert i Kirgisistan.

24. august 2004: Tupolec 134A-fly fra Volga-Aviaexpress gikk i oppløsning kort tid etter avgang nær Buchalki i Russland. Sju besetningsmedlemmer og 34 passasjerer ble drept.

24 August 2004: Ti minutter etter at flyet fra Volga-Aviaexpress tok av lettet et Tupolev 154B-fly fra Sibir Airlines fra samme flyplass, Domodedovo i Moskva. Også flyet fra Sibir Airlines ble ødelagt i luften og krasjet få minutter etter flyet fra Volga-Aviaexpress. Etterforskere har funnet rester av sprengstoff i begge flyene, og mistenker at ulykkene kan skyldes sabotasje. Åtte besetningsmedlemmer og 38 passasjerer ble drept.

13. januar 2004: Et Yak-42-fly fra Uzbekistan Airways krasjlandet ved innflygning i Tashkent, Uzbekistan. Fem besetningsmedlemmer og 32 passasjerer ble drept.

26. mai 2003: Et Yak-42D-fly fra Ukrainian-Mediterranean Airlines Yak-42D kolliderte med et fjell nær Macka i Tyrkia. Det var mye tåke i området, og flyet gjorde flere forsøk på landing før ulykken. Alle 13 besetningsmedlemmer og 62 passasjerer ble drept. Flyet var på vei fra Afghanistan med spanske soldater.

8. mai 2003: et statlig ukrainsk Ilyushin 76-fly krasjet i Kongo. Flere passasjerer ble sugd ut da lastedøra bak på flyet åpnet seg. Det er usikkert hvor mange passasjerer som ble drept. Tallene varierer fra mindre enn ti til over 200.

1. juli 2002: et Tu154-fly fra Bashkirian Airlines kolliderer med et DHL 757 over Tyskland. Begge flyene var omkring 11.000 meter over bakken. Både besetningsmedlemmene på DHL 757-flyet og de 57 passasjerene og 12 besetningsmedlemmene på Tu154-flyet ble drept.

4. oktober 2001: Et Tupolev 154M-fly fra Sibir Airlines krasjer i Svartehavet, omkring 184 kilometer sør for Russland, kort tid etter at flyet eksploderte i luften. Årsaken til eksplosjonen er ukjent, men det finnes indisier på at flyet ved et uhell ble truffet av en ukrainsk militær rakett. Alle 12 besetningsmedlemmer og 64 passasjerer ble drept.

3. juli 2001: Et Tupolev 154-fly fra Vladivostok Avia krasjlander nær Irkutsk i Russland. Alle de ni besetningsmedlemmene og 136 passasjerer ble drept.

15. mars 2001: Et Tupolev 154-fly fra Vnukovo Airlines blir kapret på vei fra Tyrkia til Moskva. Flyet omdirigeres til Saudi-Arabia, der kaprerne inngår forhandlinger med myndighetene. Noen av gislene blir frigitt. Dagen etter stormer kommandosoldater flyet og befrir resten av gislene. En av de 12 besetningsmedlemmene og en av de 159 passasjerene blir drept av kaprerne. En kaprer blir drept og de to andre tatt til fange.

(kilde: Airsafe.com)

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere