RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Wikimedia Commons (Fotomontasje).

Disse er minst trygge i verden

Sist oppdatert:
Flysikkerhetsekspert advarer mot «blodig marked».

(Nettavisen): Nettsiden ArilineRatings.com har rangert de ti tryggeste og minst trygge flyselskapene i verden i 2013. Nettstedet overvåker til sammen 448 flyselskaper.

Øverst på listen over trygge flyselskaper troner det australske selskapet Qantas, som ikke har hatt én eneste ulykke med dødelig utfall siden 1951.

De andre selskapene som havner på topp-ti-listen, er Air New Zealand, All Nippon Airways, Cathay Pacific Airways, Emirates, Etihad Airways, Eva Air, Royal Jordanian, Singapore Airlines og Virgin Atlantic.

ArilineRatings.com baserer rangeringene sine på faktorer som blant annet luftfartsmyndigheters evalueringsrapporter, samt flyselskapenes ulykkeshistorikk.

Nettstedet rangerer flyselskapene ved å dele ut stjerner, hvor syv stjerner er det beste. 137 flyselskaper har fått tildelt syv stjerner, mens hele 50 flyselskaper har fått tre stjerner eller mindre.

Flyselskapene som kommer dårligst ut på rangeringen er Kam Air, Scat og Bluewing Airlines. Alle tre har fått én stjerne. Følgende syv selskaper har fått tildelt to stjerner: Afghan Airways, Daallo Airlines, Eritrean Airlines, Lion Air, Merpati Airlines, Susi Air og Air Bagan.

Stadig tryggere å fly
ArilineRatings.com konkluderer også med at det stadig blir tryggere å fly. Nettstedet slår fast at 2013 har vært det tryggeste året i luftfarten siden 1945. I fjor ble det registrert 269 dødsfall og 29 ulykker i luftfarten.

Ifølge Aviation Safety Network er gjennomsnittet det siste tiåret på 32 ulykker og 719 dødsfall.

- Det er litt spennende at den trenden synes lik lønnsomheten i flyselskapene, sier leder i Flysikkerhetkomiteen i Norsk Flygerforbund, Jo Bjørn Skatvold, til Nettavisen.

- En ulykke vil ramme før eller senere. Flysikkerhet handler om å være proaktiv. Det er en grunn til at det er en reduksjon i ulykker, og den grunnen er veldig godt arbeid. Vi i Flysikkerhetskomiteen jobber mye med dette. Men vi savner en fortsatt offensiv i flysikkerheten, sier Skatvold.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

- Ingen hvilepute
Skatvold forteller at det har vært en jevn og tydelig nedgang i antall ulykker og dødsulykker i luftfarten de senere årene, og at han derfor ikke er veldig overrasket over fjorårets tall.

- Man skal glede seg over resultatet, men samtidig kan man ikke bruke det som en hvilepute, som vi faktisk ser tegn til at det blir brukt som, sier Skatvold.

- Tidligere har flyselskapene lagt inn buffere for å være strengere enn det myndighetenes krav tilsier at de skal være. Men det ser vi mindre og mindre av nå, sier flysikkerhetseksperten.

- Blodig marked
Skatvold sier at USA har generelt strengere krav til flysikkerheten enn det man har i Europa, blant annet når det gjelder krav til antall flytimer pilotene må ha for å styre store flymaskiner, samt kravene til hviletid mellom hver flyging.

- Er amerikanerne mer opptatt av flysikkerhet enn oss europeere, Skatvold?

- Jeg tror kort og godt at konkurransen i luftfarten kan være et problem. Vi i Europa ligger nærmere Midtøsten og Gulfstatene, som er veldig aggressive i luftfartskonkurransen. Og da må man faktisk forholde seg til et blodig marked. Skal man konkurrere med Gulfstatene, så føler kanskje mange europeiske land at de må senke sikkerhetskravene, fordi sikkerhet koster penger, sier Skatvold.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere