RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(EPA/Scanpix)

Disse flyselskapene krasjer mest

Sist oppdatert:
Turkish Airlines topper flyselskapenes verstingliste over alvorlige ulykker. Sjekk hvilke flyselskap som ligger dårligst an.

Den siste uken har statistikken blitt enda dystrere. Søndag styrtet et fly fra det kypriotiske selskapet Helios like utenfor Aten i Hellas, og 121 personer omkom. Tirsdag styrtet nok et fly, denne gangen i Venezuela. 160 personer ble drept.

Ni ulykker med omkomne
Flest alvorlige flyulykker der mennesker har omkommet står likevel det tyrkiske selskapet Turkish Airlines for. Siden 1970 og fram til august i fjor hadde flyselskapet til sammen ni svært tragiske flyulykker, ifølge airsafe.com.

Nettstedet har sammenlignet antall flytragedier der menneskeliv har gått tapt med antall flyturer som hvert europeisk flyselskap har hatt siden 70-tallet, og har med det kommet fram til hvilke selskap som har høyest ulykkesrate.

Se statistikken nederst i saken.

Ifølge statistikken har Turkish Airlines en ulykkesrate på 7 per 1 million flyturer, og topper uten tvil verstinglisten. Den siste store ulykken hadde selskapet i 2003, da et av deres fly styrtet før landing ved byen Diyarbakir og 75 personer omkom.

Den verste ulykken rammet Turkish Airlines i 1974, i Frankrike nær Paris. 333 passasjerer og 12 besetningsmedlemmer ble drept. Til sammen over 800 personer har mistet livet i selskapets ni ulykker.

Mange hundre drept
Fra Turkish Airlines er det et lite stykke ned til nestemann på lista, til det greske selskapet Olympic Airways/Olympic Aviation.

Selskapet har de siste 35 årene hatt en ulykkesrate på 1,52 per 1 million flygninger. Til sammen har de hatt tre alvorlige flyulykker der menneskeliv har gått tapt, med om lag 100 omkomne.

Swiss/Swissair/Crossair har også hatt mange ulykker de siste årene. Fra 1970 og frem til i fjor ble selskapet rammet av fem alvorlige flyulykker.

Selskapets ulykkesrate for disse årene blir dermed 1,2, og antall drepte ca. 300.

Styrtet i Vestmarka
De store norske flyselskapene kommer relativt bra ut i ulykkesstatistikken til airsafe.com. SAS har hatt en stor flyulykke med mange omkomne siden 1970, da et fly kjørte inn i en bygning på flyplassen i Milano i Italia etter at det kom et mindre fly inn på rullebanen i det SAS var i ferd med å ta av en oktoberdag i 2001.

110 personer omkom i ulykken. Oversikten fra airsafe omfatter bare ulykker med et betydelig antall omkomne.

Tidligere Braathens har også hatt en svært alvorlig flyulykke. 23. desember 1972 styrtet et fly i Vestmarka utenfor Oslo. Alle tre besetningsmedlemmene og 37 av 43 passasjerer omkom.

Braathens har en ulykkesrate på 0,65 for de siste 35 årene, SAS 0,19.

Flyselskap

Alvorlige ulykker

Ulykkesrate (per en mill. flyturer)

Turkish Airlines

9

6,83

Olympic Airways/Olympic Aviation

3

1,52

Swiss/Swissair/Crossair

5

1,20

TAP Air Portugal

1

0,94

KLM/KLM Cityhopper

3

0,81

Iberia

4

0,80

Alitalia

3

0,73

Braathens

1

0,65

Air France/Air France Europe

7

0,55

British Midland Airways

1

0,39

British Airways

2

0,22

Lufthansa/Condor

3

0,19

SAS

1

0,19

Kilde: airsafe.com

NB! Flere flyselskap i tidligere Sovjetunionen har vært utsatt for svært mange ulykker, til sammen 22. Selskapene er derimot ikke med i statistikken fordi det samlede antall flyturer ikke er kjent.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere