RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ikke legg denne på siden!

Sist oppdatert:
Denne logoen har nemlig en svært uheldig bieffekt...

GRATIS OPPSETT: Les NA24 på mobil

Den britiske regjeringens pengevoktere Office of Government Commerce, OGC, bestilte en ny logo til flere hundre tusen kroner. Da denne var ferdig dukket et uventet problem opp.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Logoen som er trykt opp på både penner og annet reklamemateriale ble hurtig oppdaget av de ansatte i OGC, ifølge Cap & Design.se.

Ser ut som onanist
Når den legges på siden ser den nemlig ut som en mann med et spesielt tak.

- Det finnes mange eksempler på folk som har laget reklamer og logoer, pakket inn på en måte som har falt igjennom i andre kulturer og på andre språk. Men at bransjen i dag, med et så stort nettverk og så gode kontakter, ikke liker klarer å avdekke noe som dette er spesielt, sier medieanalytiker Tommy H. Brakstad lattermildt til NA24 Propaganda.

Eget grep
Selv om logoen, som kostet i underkant av 150.000 kroner å utvikle, nok har medført hodebry for OGC har de ansatte tatt saken i egne hender.

De har nemlig rasket til seg mye materiale i håp om å få solgt det som suvenirer på nettauksjonssiden eBay.

Brakstad tror nødvendigvis ikke at feilgrepet trenger å være så alvorlig med tanke på omdømmet.

- Det må nevnes at det er mange som spekulerer i denne formen for markedsføring. Jeg tror imidlertid ikke at det er tilfellet i denne situasjonen, men man har jo også det gamle ordtaket om at all reklame er god reklame, sier han.

Les også: Slik blir reklame morsomt

Annen reklametabbe
Et eksempel på en annen fantastisk reklametabbe var det Royal Nepal Airlines som hadde for omlag ett år siden.

Det nepalske flyselskapet stilte et retorisk spørsmål i en reklame som lød «Har du sett Nepal?»

Teksten var grei nok. Problemet var imidlertid at bildet på reklamen var av Machu Picchu, som slettes ikke ligger i Nepal, men i Peru - på den andre siden av jordkloden.

Les mer her: Utrolig reklametabbe

Mediablemmer
Av og til bommer også mediene fullstendig når de skal holde tungen rett i munnen.

Det skjer ofte som følge av manglende kommunikasjon mellom annonseavdelingen den daglige redaksjonelle ledelsen. Og det skjer av og til i forbindelse med krimetterlysninger.

Det kan bli nokså makabert - og hylende morsomt. I hvert fall når noe tid har passert.

Noen ganger spiller illustrasjoner - ofte annonser, altså - så riv ruskende galt opp mot redaksjonell tekst eller bilder at... vel... at vi bare måtte samle noen av de verste eksemplene - til våre leseres forhåpentlige forlystelse.

Se flere bildetabber under:

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere