RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Is var årsak til flyulykke

Sist oppdatert:
Hundrevis av fly skal sjekkes etter at etterforskere har funnet årsaken til kræsjlandingen på Heathrow tidligere i år.

Alle langdistansefly i verden kan stå overfor strengere sikkerhetsregler for å unngå at lignende hendelser som da et fly kræsjlandet på Heathrow 17. januar i år, skal skje igjen, melder Daily Mail.

Uvanlig kaldt vær
En åtte måneders lang etterforskning konkluderte med at en opphopning av iskrystaller stanset bensintilførselen et minutt før landing.

Etterforskerne sier at de har ingen anelse om hvor mange andre fly som kan være utsatt for å få samme problem. Flyet som kræsjlandet i januar var av typen Boeing 777 fra British Airways.

De tror tre årsaker sørget for isblokkeringen i flyet: Tiden bensinen var i tanken under frysepunktet da det fløy over uvanlig kaldt vær i Sibir, den jevne farten som sørget for lavt bensinforbruk, og den plutselige behovet for mer drivstoff da flyet skulle gå inn for landing.

700 like fly i drift
I konklusjonen avsluttes det med at risikoen for at dette kan skje igjen må avklares snarest.

Det er 700 Boeing 777 i drift. Av disse har 220 den samme Rolls-Royce motoren som ble brukt i ulykkesflyet.

Pilotene av flyet som kræsjlandet i januar ble hyllet som helter etter at de greide å lande flyet trygt med 136 passasjerer og 16 crewarbeidere om bord. Flyet ble alvorlig skadd, men menneskene slapp unna. En person brakk et ben, ellers var det bare mindre skader.

Det er foretatt 3,9 millioner flyginger med Boeing 777 siden det først ble brukt i 1995. Kræsjlandingen i januar er den eneste ulykken med dette flyet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere