RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(TV 2 Danmark)

Kapteinen: - Det var dramatisk

Sist oppdatert:
Kapteinen snakker ut om lørdagens nødlanding med skandaleflyet.

Kapteinen på Dash 8-maskinen som nødlandet på Kastrup i København lørdag kveld, sier til TV 2 at landingen var dramatisk.

- Det er ingen tvil om at det var dramatiske minutter for oss i cockpit da vi oppdaget at det ene hjulet ikke ville slå seg ut, sier Odd Herlofsen (48) fra Kristiansand.

Oppdaget feil
Herlofsen har jobbet som både kaptein og instruktør på Dash 8-flyene siden 2000, året da SAS startet med denne flytypen.

Herlofsen sier at han oppdaget at noe var galt da flyet var på vei inn for landing. Det høyre hjulet ville ikke ut og flyet måtte sirkle over København i en time.

Underveis gikk den erfarne kapteinen ut i kabinen både for å se på hjulet og for å berolige passasjerene.

- Det var en rolig stemning om bord da dette sto på, sier Herlofsen.

Den norske kapteinen og hans styrmann hadde hele tiden kontakt med SAS' tekniske avdeling i København, men ingen kunne forstå hvordan den tekniske feilen kunne oppstå.

Saken fortsetter nedenfor.

195261

Slo av motor
Da man bestemte seg for å nødlande, valgte Odd Herlofsen å slå av den høyre motoren for å unngå brann under landing.

- Det var en dramatisk nødlanding, selv om vi er opplært til å takle en slik landing, sier Herlofsen.

- Flyet hadde brukt en del bensin da det sirklet over flyplassen og dermed kunne vi redusere farten litt når vi landet. Jeg regner med at vi hadde en hastighet på cirka 200 km/t da vi landet, sier den norske kapteinen.

De 40 passasjerene og besetningen på fire kunne alle evakueres uten skader etter landingen.

Den norske kapteinen og hans styrmann møtte Havarikommisjonen umiddelbart etter den dramatiske nødlandingen.

Vil fly igjen
48-åringen fra Kristiansand sier han er klar til å fly igjen når som helst, men nå som alle Dash 8-flyene er satt på bakken kan det bli en lang friperiode for den erfarne kapteinen.

I løpet av uka skal han tilbake til København for en debriefing.

Herlofsen skal etter planen uansett gå over til å fly Airbus 340 for SAS i februar neste år, og han regner med at det fortsatt vil være aktuelt.

SAS besluttet søndag å sette alle sine Dash 8 Q400 på bakken på permanent basis, etter den siste tids ulykker.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere