RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Kvinner inntar nettbutikkene

Sist oppdatert:
Nå innvaderer kvinnene nettbutikkene. Salget av kosmetikk og klær øker kraftig, mens salget av pc-utstyr stagnerer.

En undersøkelse gjennomført i USA av Forrester Research viser at salget av typiske kvinneprodukter skyter i været.

Undersøkelsen omfatter 150 nettbutikker. Den viser at salg av parfyme og kosmetikk på internett økte med hele 58 prosent i fjor. Helse-, skjønnhets- og boligprodukter økte med 33 prosent, mens salget av dataprodukter økte med bare 13 prosent. Den totale veksten var på 24 prosent, skriver New York Times.

Direktør for trendanalyse og fremtidsstudier i Opinion, Paal Fure, sier at denne trenden også gjelder for Norge.

- Vi har nylig utført en undersøkelse som viser denne utviklingen. Internetthandelen av klær og kosmetikk tar av nå. Én årsak til veksten er at de store, kjente klesbutikkene ikke har kommet på banen før nå. Når vi handler på nettet, er vi opptatt av trygghet, og flere vil heller handle fra kjente produsenter som Hennes & Mauritz og Kappahl, sier Fure til Aftenposten.

Leder Eddy Hansen i Red Cats, som driver Ellos, La Redoute og Josefssons sier at internett åpner for mange ekstratjenester som butikker og kataloger ikke har, men han er usikker på om forbrukerne ønsker dette.

- Jeg tror vi vil se flere ekstratjenester i nettbutikkene, men vi er usikre på om norske forbrukere er klare for å bruke tid på det. Tidsbesparelsen er nettopp det som gjør at mange velger nettbutikken fremfor en vanlig butikk, sier han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere