RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Nå lander Fossett

Sist oppdatert:
- Alt taler for at jeg greier det, sa jordomflygeren Steve Fossett tidligere i dag. Om få minutter lander han i Salina i Kansas.

Ved 19-tiden norsk tid var Fosset tilbake over Kansas på amerikansk jord. Han skal ha startet nedstigningen til flyplassen i Salina, hvor han er ventet å lande hvert øyeblikk.

Pessimismen fra onsdag da oppdraget var nær ved å bli avbrutt, er avløst av optimisme etter at Fossett fikk medvinden han hadde håpet på fra Japan mot Hawaii.

- Jeg traff luftstrømmen godt. Dermed er jeg i en bedre posisjon i forhold til bensinbeholdningen. Jeg er sikker på at jeg når Salina i morgen, sier han på satellittelefon til flygerledelsen.

Vel forbi Honolulu flyr GlobalFlyer i rundt 15.000 meters høyde med en fart på 500 kilometer i timen. Fossett har gjennomført nærmer 90 prosent av den 37.000 kilometer lange turen. Dersom han fullfører turen vil han være den første til å fly alene jorden rundt uten stopp. Med et samlet bensinforbruk på under 9000 kilo (minus lekkasjene) vil han også sette rekord i lavt bensinforbruk for en jordomflyging.

Alarm
Onsdag gikk alarmen etter at det ble oppdaget lekkasje i drivstoffsystemet. Bensinproblemene opppstod trolig ved starten av turen, ved at flere av de 17 bensintankene om bord i flyet lekket. Tankene fylles med luft etter hvert som bensinen blir tappet. Trolig har store mengder bensin lekket ut i forbindelse med at luft har blitt pumpet inn. Lekkasjene ble ikke oppdaget før onsdag.

Ifølge kontrollsenteret i Kansas har flyet aldri tidligere blitt testet med fulle tanker. Derfor hersket det usikkerhet om hvordan det ville oppføre seg i lufta og hvordan bensinpumpene ville fungere.

Branson
«Virgin Atlantic Global Flyer» er konstruert av California-selskapet Scaled Composites, som også står bak romskipet «SpaceShipOne». Flyet er 11,7 meter langt og har et vingespenn på 35 meter.

Turen er finansiert av Virgin-direktøren Richard Branson.

Mer om GlobalFlyer:

Vekt: 1522 kilo

Drivstoff: 8936 kilo fordelt på 17 tanker

Marsjhøyde: 13.000 meter

Lengde på rekordforsøket: 37.260 km

Motor: William FJ44 - 3 ATW (10.200 newton skyvekraft)

Fart: 440 km/t

Kilde: BBC

Følg GlobalFlyer her (ekstern lenke)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere