RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: NASA (Reuters)

NASA har oppdaget sin første Star Wars-planet

Sist oppdatert:
Denne planeten har to solnedganger.

NASA har nylig oppdaget en planet som går i bane rundt to stjerner. Forskere har tidligere jobbet ut fra en teori om at det eksisterer planeter som går i bane rundt to stjerner, men dette er det første bekreftede tilfellet.

Planeten er dermed enestående.

Star Wars
Planeten har kanskje likhetstrekk med den fiktive planeten Tatooine fra filmen Star Wars, men forskere tviler på at Luke Skywalker eller andre bor på planeten med to solnedganger. Det antas nemlig at planeten Kepler-16b er en iskald, ubebodd gassplanet i likhet med vår egen Saturn. Planeten ligger cirka 200 lysår fra jorden.

Kepler-16bs to stjerner K dwarf og Red dwarf er mindre enn vår egen sol, med en masse på henholdsvis 69 og 20 prosent av vår stjerne.

Det innebærer at Kepler-16b har temperaturer som strekker seg fra minus 73 til minus 101 celsiusgrader. Planeten bruker 229 dager på å gå rundt begge stjernene, som er en avstand på 104 millioner kilometer. Dette tilsvarer Venus’ kretsbane.

Jordlignende planeter
Kepler-teleskopet, som ble skutt ut i verdensrommet i 2009, har til hensikt å søke etter jordlignende planeter i Melkeveien.

- Dette er virkelig en overveldende måling gjort av Kepler, sier Alan Boss ved Carnegie Institution for Science, melder BBC.

- Det er spennende at det er en planet der ute som går i bane rundt to stjerner, sier Boss.

Dempet lysstyrke
Kepler søker etter stjerner som regelmessig har dempet lysstyrke, hvilket betyr at det er en planet, som går i bane, mellom stjernen og teleskopet.

NASA oppdaget at det var et fall i lysstyrken hos begge stjernene på vekslende, men til faste tider, noe som bekrefter at Kepler-16b går i bane rundt begge solene.

Funnet ble publisert i tidsskriftet Science fredag.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum