RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
ANSLÅR 800 OMKOMNE: Overlevende fra smuglerbåten som forliste utenfor kysten av Libya i helgen på vei inn til havn i Italia på et av kystvaktens fartøy mandag. Helgens tragedie tegner til å bli den verste som noensinne har rammet flyktningetrafikken over Middelhavet. FN anslår 800 omkomne.
ANSLÅR 800 OMKOMNE: Overlevende fra smuglerbåten som forliste utenfor kysten av Libya i helgen på vei inn til havn i Italia på et av kystvaktens fartøy mandag. Helgens tragedie tegner til å bli den verste som noensinne har rammet flyktningetrafikken over Middelhavet. FN anslår 800 omkomne. Foto: Lino Azzopardi (Ap)

På 15 år har 22.000 flyktninger mistet livet i forsøket på å nå Europa

Sist oppdatert:
Så langt i år har 1600 flyktninger omkommet på Middelhavet.

Rundt 800 båtflyktninger døde i helgens forlis utenfor kysten av Libya, ifølge FNs høykommisær for flyktninger (UNHCR). Dermed har mer enn 1600 flyktninger omkommet på Middelhavet så langt i år, sammenlignet med 96 i samme periode i fjor.

Blant de omkomne i helgens forlis var det barn i 10-12 årsalderen. Det var syrere, rundt 150 eritreere, somaliere, ifølge en talskvinne for UNHCR i Italia, Carlotta Sami.

Les også: FN: 800 omkom i forliset utenfor Libya

Den internasjonale flyktningeorganisasjonen, IOM, anslår at 3072 flyktninger omkom på Middelhavet i hele 2014. I 2013 var anslaget 700. FNs høykommisær for flyktninger opererer med tallene 3500 for 2014 og 600 for 2013.

Siden 2000 har over 22.000 flyktninger mistet livet i forsøk på å nå Europa, ifølge IOM.

Saken fortsetter under billedkarusellen.

  • Det lille barnet overlevde ikke, da en båt full av flyktninger forliste utenfor den greske øya Rhodos.
  • Et barn blir båret i land i havna i Pozzallo på Sicilia i Italia. Barnet var om bord på en båt som ble reddet utenfor Sicilia mandag.
  • Flyktninger hjelpes i land etter at båten de var om bord i, forliste utenfor den greske øya Rhodos mandag.

ANNONSE





IOM krever strakstiltak

Helgens båtforlis tegner til å bli den verste som noensinne har rammet båtflyktninger i Middelhavet, og IOM krever at EU straks setter i verk tiltak for å hindre flere drukningsulykker.

- Verden må reagere med samme overbevisning som den brukte for å eliminere piratvirksomheten utenfor kysten av Somalia for få år siden, uttaler IOMs generalsekretær William Lacy Swing.

VIL BRUKE PIRAT-MODELL: - Verden må reagere med samme overbevisning som den brukte for å eliminere piratvirksomheten utenfor kysten av Somalia for få år siden, uttaler IOMs generalsekretær William Lacy Swing.

- En tragedie i sakte film

- Vi kan ikke lenger sitte på sidelinjen og se hvordan denne tragedien utfolder seg i sakte film med mer enn 1500 druknede siden begynnelsen av januar, sier Swing.

Ifølge FNs høykommisær for flyktninger krysset over 218.000 flyktninger Middelhavet i 2014, mange av dem på flukt fra vold, konflikter og forfølgelse i Syria, Eritrea og Irak. Kvinner, barn og eldre er særlig utsatt på den farefulle reisen. 

Verdens dødeligste flyktningeruter så langt i år:


Det er ventet at et økende antall båtflyktninger vil forsøke å krysse Middelhavet på vei til Europa når det nå blir varmere i været og vannet.

Det er flere forklaringer på at flere enn før dør i forsøket på å krysse Middelhavet. Hjelpeorganisasjonene peker på to viktige faktorer; Italias ettårige søk- og redningsoperasjon Mare Nostrum ble innstilt i oktober i fjor. I tillegg presser menneskesmuglerne flere og flere flyktninger om bord på dårligere fartøyer, skriver The Economist.

- En varslet katastrofe

- Dette er en varslet katastrofe. I det nord-afrikanske kystbeltet sitter det i dag kanskje så mange som én million mennesker som venter på muligheten til å ta seg over havet til en tryggere framtid i Europa. Tusenvis vil omkomme i forsøket. For mens antallet som søker seg ut på havet flerdobles, er redningskapasiteten i området kraftig redusert. I denne situasjonen utviser europeiske land en helt ubegripelig mangel på engasjement og handlekraft, sier administrerende direktør Sturla Henriksen i Norges Rederiforbund til Nettavisen. 

KREVER LØFT: Sturla Henriksen i Norges Rederiforbund krever et kraftig løft i regi av EU og FN for å sikre tilstrekkelige redningsressurser på havet .

Rederiforbundet krever mobilisering

Forbundet mener det internasjonale samfunnet må mobilisere på følgende områder:

* Engasjere seg med en helt annen kraft og forpliktelse for å håndtere årsakene til at uskyldige mennesker drives på flukt, og ikke minst krigen i Syria.

* Hjelpe mennesker mest mulig nær deres opprinnelsesland, slik at de ikke drives ut på den farefulle ferden mot Europa.

* Koordinere innsatsen for å ta de stadig mer omfattende og sofistikerte nettverkene av kyniske menneskesmuglere som tjener store penger på å sende mennesker ut på havet.

* Gjøre et kraftig løft i regi av EU og FN for å sikre tilstrekkelige redningsressurser på havet for de som fortsatt forsøker å komme over.

* Bistå sivil skipsfart for å sikre at mannskap og fartøyer er best mulig rustet til å håndtere humanitære, sikkerhetsmessige og praktiske sider ved redningsaksjonene. Dette er viktig både av hensyn til flyktningenes behov og for å ivareta mannskapene om bord.

KART: Kartet fra The Missing Migrants Project viser at flere på flukt mister livet på vei over Middelhavet enn noen andre ruter.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere