RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
REKLAMEN: De profilerte damene er brukt i reklamen for PETA, men Michelle Obama ble ikke spurt, og hadde ikke sagt ja.
REKLAMEN: De profilerte damene er brukt i reklamen for PETA, men Michelle Obama ble ikke spurt, og hadde ikke sagt ja. Foto: Faksimile fra Theage.com (Faksimile fra Theage.com)

PETA misbruker Michelle Obama

Busta fyker etter pelsstunt fra dyrevernere, dette er reklamen Det Hvite hus reagerer på.

GÅ RETT TIL DYRESIDEN

Dyrevernsorganisasjonen PETA har igjen fått oppmerksomhet etter en reklame. Denne ganger er bildet fredelig nok, problemet er at ingen spurte Michelle Obama om lov til å bruke henne i reklamen, det melder Swamppolitics.com.

Reklamen skal hylle stilige moderne kvinner som ikke bruker pels, og bruker et bilde av Carrie Underwood, Michelle Obama, Oprah Winfrey og Tyra Banks med teksten «pelsfri og fantastisk».

Ingen av de profilerte kvinnen bruker pels, men Det hvite hus reagerer likevel på bruken av bildet.

Les også: Pisk eller gulrot til hunden?

Les også: 500 dyr voodoo-drept

Les også: Hvem passer Bo når presidenten får prisen?

Kan ikke støtte PETA
Ingrid Newkirk, president i PETA sier at de ikke spurte Obama fordi de vet hun ikke kunne svart ja til å støtte en slik reklame, ifølge theage.com.

PETA jobber for dyrs frihet fra mennesker i alle former, ikke bare pelsindustri eller matproduksjon men også husdyrhold, kjæledyr og servicehunder.

På grunn av de radikale synspunktene er organisasjonen for kontroversiell til at Michelle Obama kan støtte dem, i hvert fall offentlig.

Førstedamens pressesekretær Semonti Stephens bekrefter imidlertid at Michelle ikke bruker pels, ifølge PETA da.

Les også: Kolliderte med hund – forsøkt drept av eier

Les også: Dyrevernere i aksjon mot pelsdyrfarm

Oppmerksomhet
PETA bruker både kjendiser og aggressive kampanjer i media, og har vunnet flere seiere over både pels- og matindustrien.

Målet med denne reklamen er naturlig nok å få oppmerksomhet, og det gjør de ved å bruke Michelle Obama på denne måten.

I 2003 fikk de kritikk for å ha sammenlignet moderne husdyrhold med Holocaust i kampanjen «Holocaust on your Plate».

Få magasinet Dittdyr rett hjem i posten. Bestill her, kr 279 for seks utgaver:

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere